THEODOR ROTTER - (I. cena třetí kategorie ze
soutěže Masarykova četnického vzdělávacího a podpůrného fondu v r. 1936)
Používání vycvičeného psa ve službě bezpečnostní, k níž patří nesporně i
pátrací služba kriminální, vzešlo z potřeb kriminalistiky. Nikoliv tedy
snad z potřeb kynologie. Používá-li pátrací služba školeného psa jako
nepostradatelného pomocníka při sledování pachové stopy provinilcovy od
místa činu až do jeho posledního úkrytu, službě bezpečnostní slouží pes
v případech přesně vymezených za určitých okolností budí jako zbraň
útočná či obranná v širším rozsahu toho slova.
V zákoně čís. 299/1920 Sb. z. a. n. ze dne 14. dubna 1920 jsou uvedeny
případy, kdy má četník právo použíti zbraně.
Okolnosti ty, podle § 13. tohoto zákona nastávají, jde-li o:
- případ nutné obrany, aby četník odvrátil násilný útok, jenž byl na
něho podniknut anebo jímž by byl ohrožen život osoby jiné
- jde-li o zmaření násilného odporu zločince, aby bezpečnostní orgán
mohl učiniti zadost svému služebnímu výkonu
- běží-li o to, zameziti útěku nebezpečného zlosyna, jejž nemůže
jiným způsobem zadržet
- neopustí-li zločinec na vyzvání svůj úkryt či neuposlechne-li rozkazu
dáti ruce vzhůru (po novelisaci zákona).
Mluví-li zákon jasně o případech, kdy jest bezpečnostní orgán zřejmě
oprávněn použíti své zbraně, pak jest nezbytné, aby také zákon přesně
stanovil podmínky, za jakých může a smí použíti ho doprovázejícího
služebního psa. Naproti tomu v kriminální službě pátrací použití
cvičeného psa se nepříčí nijak, běží-li pouze o zachycení a sledování
neviditelné pachové stopy pachatelovy, nikoliv o útok psem na osobu -
stávajícím služebním předpisům, ba ani zákonitým ustanovením (duchu
příslušných zákonů), neboť za určitých okolností znamená
vycvičený služební pes pro bezpečnostní orgán jen známenitý nástroj,
případné jedinečný pomocný prostředek, podobný asi těm, jaké nám
poskytují na příklad daktyloskopie, fotografie, mikroskopie a pod.
Náš stát převzal po převratu instituci služebních
psů, řekl bych, z likvidační podstaty byv. rakousko-uherské monarchie. Chci se zde několika slovy
zmínit o tom, jak došlo za byv. monarchie k zavedení vycvičených psů
ve službách četnictva a jaké byly tehdy názory o použití psů toho druhu
jako zbraně útočné i obranné ve službě proti osobám, přestoupivším
zákon. Měl jsem tehdy vzácnou příležitost zúčastnit se přímo a jako
jeden z prvních zavedení instituce služebních psů do služeb rakouského
četnictva.
Služební psi do rak. četnictva byli zavedeni
r. 1909. Rok před tím, za své dovolené cestou do
Německa jsem se zastavil v Saarbrückenu a zúčastnil se kursu pro výcvik
služebních psů, určených pro pruské četnictvo. Řídil jej tam tehdejší
policejní komisař Konrád Most. Vrátiv se do tehdejšího svého služebního
působiště na Kladno, koupil jsem z vlastních peněz dva vhodné psy a
jal jsem se je cvičit s pomocí 2 četníků - psovodů podle zkušeností, jichž jsem
nabyl v Saarbrückenu. Jakmile psi byli vycvičeni, podal jsem návrh ministerstvu zeměbrany,
tehdy v otázce té kompetentnímu, aby byli přiděleni Četníkům jako
nepostradatelní pomocníci, a to nejen pro službu bezpečnostní, ale i
pátrací.
Jak se však dalo očekávat, narazil návrh u rozhodujících míst na značné překážky. Poukazovalo se hlavně na § 10 služ. předpisu, který přímo
četníkům zakazoval voditi s sebou psy při služebních úkonech. Když však se mi přesto podařilo se dvěma zmíněnými vycvičenými psy docíliti velmi dobrých úspěchů ve
službě pátrací, obrátila se přece pozornost směrodatných míst k mému návrhu a v r. 1910 konečně bylo výnosem
Ministerstva zeměbrany nařízeno, prozatím na zkoušku psy přiděliti v pátrací a bezpečnostní službu
četníků.
Tehdy platný četnický zákon a § 65 četnického služebního předpisu
činily největší obtíže, jak realisovati můj návrh. Šlo hlavně o zásadní otázku, smí-li býti psa použito, jsou-li osoby při výkonu své služby ohroženy útokem
zločince, nebo jde-li o to, zločince psem zadržeti (psem na zločince
útočit). Po mnohých úvahách a nemalých rozpacích našlo konečně tehdejší
ministerstvo zeměbrany jakési východisko z této ožehavé otázky mého
návrhu:
„Psa smí ve službě použíti k tomu určený četník
- psovod jen tehdy,
je-li pes řádně vycvičen, úředně komisí vyzkoušen a výslovně jako
„služební pes" označen. Jedině v tom případě pak počítá se služební pes
jako zbraň, které smí četník použíti za okolností zákonem přesně
vymezených (II. stať branného zákona, písm. b) proti nebezpečnému
zločinci."
Pokud jsem měl příležitost sledovati další vývoj celé této právní
otázky, nestalo se se strany rakouské četnické správy až do našeho státního
převratu nic, co by uspíšilo tuto jistě pro četnickou službu a všeobecný
zájem veřejné bezpečnosti důležitou otázku a vtělilo ji ve
služební předpis ať již cestou zákonodárnou či tím nebo oním vládním
nařízením. Vzpomínám si na svůj rozhovor r. 1913 ve Vídni s čelným a
vlivným funkcionářem. To bylo již v době, kdy téměř po celé 3 roky se
používalo v rakouském četnictvu několik vycvičených služebních psů s
nejlepšími výsledky. Týž - referent v ministerstvu zeměbrany -
poznamenal: „Ministerstvo nemíní předložiti zákonodárným sborům předlohu
na uzákonění instituce služebních psů pro četnictvo, poněvadž se až
dosud nejeví pro podobný iniciativní návrh dostatek potřeby. Mimoto se
ministerstvo obává, že by narazilo v parlamentě na obtíže s touto
předlohou, která by sotva našla v parlamentních kruzích dostatek zájmu a
popularity."
Způsob, jak ve službě používati
vycvičených psů a veškeré s tím související služební i ad ministrativní směrnice byly pak vydávány jen
ve formě výnosů a rozkazů příslušných velitelství a úřadů. Když později
došlo ke světové válce, nebylo již ovšem ani času ani příležitosti
vtělit celý souhrn těchto otázek a směrnic v zákon. Přesto však, že
služebních psů u četnictva se tehdy používalo poměrně v omezeném počtu,
výsledky jejich práce byly znamenité, jak ostatně vysvítá z výročí
statistických dat podle nichž počet t. zv. „nevypátraných případů"
proti létům, kdy četnická služba ještě t. zv. služebních psů neznala a
neměla, se podstatně snížil.
Jakého druhu byly právní otázky, které se tehdy v souvislosti s
používáním služebních psů v bezpečnostní (kriminální) službě vyskytly?
Brzy po jejich zavedení, hlavně v případech, kdy bylo psa použito k
zachycení a sledování („vypracování") pachové stopy prchajícího zločince a psovod byl pak předvolán k soudu jako svědek, aby o postupu celé
práce svého psa podal jasný a přesvědčivý obraz, se ukázalo, že četnická
stanice celý trestní případ a s ním spojenou činnost služebního psa
vylíčila ve svém oznámení soudu příliš drasticky.
Věru charakteristický případ toho druhu se udal r. 1910 v Hodoníně, kdy
se pátralo po pachateli pověstné „pojišťovací" vraždy (Toman). Četník
- vůdce služebního psa z Místku - nemaje v tomto oboru dostatek
zkušeností, jak se později ukázalo, přednesl porotě v Mor. Ostravě tak
nemožné svědectví o stopovací činnosti svého psa v této trestní věci, že
celý proces se tím v základech značně komplikoval. Musil jsem tehdy jako
odborný znalec ve svém písemném dobrém zdání po přesném přezkoušení všech údajů svědka
- psovoda uvésti celé jeho svědectví na pravou přijatelnou míru. Podobné případy byly ovšem s to celou instituci služebních psů, sotva
tehdy v život uvedenou a tak významnou pro službu četnickou, dokonale
znehodnotit.
Stojí za zmínku, že v tutéž dobu se podobný případ stal i v Německu, kde
stejně jako já v Hodoníně, sám původce myšlenky zavésti vycvičené psy
do služeb pruského četnictva, policejní komisař Konrád Most, byl jako
předvolaný znalec nucen zaujati před porotou v Ulmu (Bavory) velmi
strohé stanovisko proti pochybným, ba nemožným svědeckým vývodům
příliš horlivého četníka - psovoda, ba dokonce i některé přímo vyvrátit.
Stačila krátká doba před světovou válkou od zavedení vycvičených psů do
bezpečnostních služeb, aby se poznalo, že čenich psa jest v oboru
pátracím jedinečným nástrojem k sledování neviditelné pachové stopy
člověka, střetnuvšího se se zákonem. Pro službu kriminální jest čich psa
(olfaktorický čiv) nedocenitelným pomocníkem. Jinak se ovšem jeví
tento spolupracovník četníka v řízení trestním (v procesech před
soudem). Tu pes nemá onoho přesvědčivého významu, byť jeho práce měla
sebe positivnějších výsledků, poněvadž jí chybí ona přesvědčující
přesnost a pádnost důkazů, bez níž nemůže soudce vynésti spravedlivého
rozsudku. Ačkoliv tedy jest pro bezpečnostní orgány pes pomůckou
těžko nahraditelnou, před soudem nelze s ním počítat jako s nástrojem
důkazným.
Bylo třeba o po této stránce poučiti četníky
- psovody. Vypracoval jsem
pro byv. rakouské četnictvo směrnice „Výcvik a použití služebních
psů", které byv, ministerstvo zeměbrany ve Vídni schválilo výnosem č.
382, odděl. XX. z 27. června 1911. Jako zvláštní odstavec jsem v nich
uvedl, jak si má četník - psovod počínati před soudem, je-li povolán vydati svědectví o práci svého psa v tom či onom trestním případě. Na
str. 96 a 97 poznamenávám:
„Ve většině případů jest četník
- psovod předvolán k soudu, aby vydal
svědectví o práci svého psa. Jeho výpověď má jen tehdy cenu, je-li
skutečně přesvědčivá. Pravé přesvědčivosti nabude, jestliže psovod před
soudem vylíčí celou práci psovu srozumitelně a podle pravdy. Ovšem to
předpokládá především, aby psovod byl s to podati soudci jasný a úplný
obraz celého postupu činnosti psa od zachycení stopy až do konečného
stadia jeho práce. K tomu jest třeba, aby si ihned po ukončení práce
psovy učinil náčrt, v němž označí všechny důležité body i okolnosti.
Stále musí míti na mysli, že jediné, jak již uvedeno, sám má o činnosti
svého psa vypovídati a že jest jeho povinností přísně se zdržeti
jakýchkoliv závěrů (úsudků) vztahujících se k trestnosti zadrženého
pachatele. Svědecká výpověď psovoda nemá jiného účelu, než prokázati, že
psem odhalená osoba jest ve
spojitosti s místem činu a že použila jediné oné cesty (podle pachové
stopy), kterou služební pes „vypracoval".
Tolik asi o situaci instituce služebních psů u
četnictva a s ní spojených právních otázat, jak
je přejal náš stát po státním převratu v říjnu 1918. Však během nedlouhé doby Československá
státní správa instituci služebních psů s nemalým
nákladem dobudovala a postavila ji na širokou
základnu. V Pyšelích u Benešova byl vystavěn a
moderně vybaven ústav pro chov a výcvik služebních psů. Ve 30 kursech bylo jich tam již
na
sta odborně vycvičeno. Četné větší četnické stanice v naší republice
mají dnes výborně vycvičeného služebního psa. Sociálních potíží, které
kdysi měla byv. rakouská státní správa s uzákoněním instituce služebních psů ve službách
bezpečnostních, i jejich obav se strany zákonodárných sborů, u nás není. Právě naopak! Naši
zákonodárci i nejširší veřejnost vítali spontánně
zavedení školených psů do služeb četnictva a v potřebách této instituce
vycházejí ve všem státní správě bezpečnostní vstříc. Z denního tisku
máme pro to nejlepší důkazy. Kdykoliv se stane nějaký trestný čin, vždy hodný politování,
naléhá veřejnost na rozmnožení služebních psů
jako osvědčených pomocníků našich bezpečnostních orgánů. Léta přinesla velice významné
úspěchy služebních psů, a to jak ve službě pátrací (kriminální), tak i bezpečnostní.
V celé řadě případů zachránil pes život svému
průvodci - četníku a jistě by bylo zůstalo
mnoho četníků na živu, kdyby byli bývali měli
po ruce služebního psa.
O vývoji instituce, služebních psů v četnictvu naší republiky přednesl
širší veřejnosti v kynologickém klubu na Smíchově zajímavou přednášku v březnu r, 1935 tehdejší plk. četn. Josef Ježek, (nynější zem.
velitel četnictva. pro Čechy). Před tím na podzim r. 1933 i jeho nástupce,
mjr. četn. Old. Pinkas u příležitosti 1O letého jubilea zavedení
služebních psů v naší republice.
Min. vnitra a přísluš. zem. četn. velitelství, chápajíce dalekosáhlý
význam instituce služebních psů, vydala během doby celou řadu služebních
a administrativních výnosů, předpisů a rozkazů. Ale k uzákonění ani u
nás dosud přesto nedošlo a právní otázky, mající k instituci
služebních psů těsný vztah nebo přímou vnitřní souvislost s ní, zůstaly
nadále nerozřešeny. Jsem toho skromného názoru, že již vzhledem na
právní odpovědnost státu a na všeobecnou bezpečnost širšího občanstva,
měla by býti ožehavá otázka, kdy a jak jest dovoleno použíti služebního
psa jako zbraně útočné či obranné v bezpečnostní službě, již jednou
zásadně a definitivně úpravena zákonem. Jelikož jsem měl již za bývalé
monarchie příležitost a možnost celý vývoj instituce služebních psů od
jejího prvopočátku sledovat a tehdejší názory o právních otázkách, jí
se týkajících, slyšet a poznat, budiž mi dovoleno vsunout do této
studie i své vlastní názory a zkušenosti, jak celý souhrn těchto otázek
řešit. Jak jsem se již zprvu zmínil, byv. rak. státní správa, povolivši
zásadně užívati služebních psů v četnictvu, našla alespoň jakési
východisko již tím, že služebního psa označila jako zbraň, při čemž
pojem „zbraň" byl míněn v nejširším smyslu toho významu.
§ 65 předpisu pro četnictvo rozeznává zbraně ve výzbroji Černíka jednak
podle jejich technických vlastností a účinků na zbraně bodné, sečné a
střelné, jednak podle jejich nebezpečnosti na zbraně „nebezpečné" a
„méně nebezpečné". Podle tohoto rozčlenění bylo vzhledem k ustanovení
II. oddílu o zbraních v četnickém zákoně (rakouské zákony a nařízení),
jasně vyznačeno, kdy, za jakých okolností a v jakém rozsahu smí
četník ve službě použíti proti té či oné zločinné osobě tu kterou zbraň
svého služebního výzbroje. Podle zcela správného názoru, že chrup
vycvičeného, ukázněného služebního psa zpravidla nikdy nezpůsobí
napadenému tak nebezpečného zranění, jako některá z výše uvedených
technických zbraní, - ač jinak chrup postačí, aby účel četníkem
požadovaný byl dosažen - byl služební pes vřaděn mezi tak zvané „méně
nebezpečné zbraně".
Tím otázka tato i s hlediska
sociálního byla na tehdejší dobu učiněna přijatelnější. Jak patrno, točila se za tehdejších
právních poměrů otázka ta, z nedostatku jiných důvodů, hlavně kolem
pojmu ,,zbraň"! Bylo tedy lze, když pes byl již zařaděn mezi zbraně
útočné i obranné, považovati jej za zbraň z onoho druhu „méně
nebezpečných" než jakou je zbraň bodná, sečná a střelná. Podle
tehdejších a i dnes ještě platných paragrafů trestního zákona se
vztahoval pojem „zbraň" v širším významu toho slova hlavně jen na osobu,
která zákon překročila. Tak na př. u § 81 a 82 rak. trestního zákona, pojednávajícího o veřejném násilí, způsobeném
vztažením ruky na úřední osobu, uvádí se celá řada rozhodnutí Nejvyššího
(kasačního) soudu, jež se šíře zmiňují o pojmu „zbraň" toliko vzhledem k osobě
překročivší zákon podle výše uvedených paragrafů. Naproti tomu však
pojem „zbraň", patřící k výzbroji četníka majícího službu, není tu
blíže charakterizován. Tvoří tudíž i označení vycvičeného psa jako „zbraně" po stránce právní pojem velmi neurčitý. Nemá
tudíž použití služebního psa jako zbraně útočné či obranné ve službách
bezpečnosti potud žádné právní jistoty, pokud nebude služební pes zřejmě jako „zbraň"
zákonem označen. Definitivní rozřešení této otázky má velmi důležitý
význam, ježto stát i četník jako psovod, povinný služebního psa jako
zbraně v tom či onom použíti, může býti činěn odpovědným za různé škody
mravní i civilně právní.
Pro uzákonění použití služebního psa v případech, při nichž zákon o
četnictvu ze dne 14.
dubna 1920 Sb. 2 a nařízení čís. 299 četníku ve službě dovoluje upotřebit
psa jako zbraně, by byly na místě asi tyto úvahy: Služební předpis pro
četnictvo, opírající se o výše uvedený zákon ve svém § 65 (použití
zbraně) výslovně praví, že četník smí použíti zbraně, chce-li docíliti
požadovaného výsledku, s největší obezřetností a jen tehdy, když
selhaly t. zv. „mírné prostředky". A to zas jen ještě tak, aby život
provinilcův a po případě i jiných osob byl co nejméně ohrožen (§ 45 četn. zákona).
Uvedený předpis tedy nařizuje, že před u potřebením zbraně má četník
nejdříve použíti „mírných prostředků".
Těmi jsou:
I. při zprotivení:
a) napomenutí, pronesené hlasem rozkazovacím,
b) zatčení,
c) přiložení svěracích řetízků;
II. při zamýšleném pokusu o útěk:
a) napomenutí,
b) pronásledování prchajícího honěním,
c) vyzvání náhodou se namanuvších osob, aby k dopadení uprchlíka byly
nápomocny;
III. při zjištěni úkrytu:
vyzvati osobu, aby úkryt opustila a na rozkaz
dala ruce vzhůru; jinak platí tu ustanovení,
jak jsou uvedena ad I.
Již v těsné souvislosti s těmito předpisy mohl by býti
služební pes, vycvičený pro službu bezpečnostní buď jako pomocník
ofensivní či defensivní řáděn de lege ferenda mezi „zbraně," patřící k
četníkově
výzbroji. Služebního psa by bylo lze přece považovati za jeden z oněch
„mírných prostředků", jichž četník má a smí použíti, než jest nucen
sáhnouti ke zbrani. - A stejně i není sporu o tom, že útok psův na
násilníka jest pro jeho život méně nebezpečný a zas naopak, že pes svým
chrupem jest daleko způsobilejším chrániti bezpečnost zakročujícího
četníka proti zákeřnému útoku násilníkovu, po případě podobnému útoku
včas a rázně zabránit.
Nelze ani s dostatek oceniti význam a potřebu
služebního psa i při útěku zločince. I tu jeví
se býti pes opět oním „mírným prostředkem"
dříve než jest nutno sáhnouti po zbrani. Nejen
svou mrštností, ale i neohrožeností snáze donutí
prchajícího viníka na útěku stanouti a zadrží
ho tak dlouho, až četník dorazí na místo. Jde-li
o zadržení prchajícího zločince, jest tu pro četníka použití služebního
psa s výhodou i proto, že nemusí náhodou se vyskytnuvší osoby žádat, aby mu uprchlíka pomohly zadržet. Vždyť
žádost toho druhu jest mnohdy zcela ilusorní, jednak už proto, že osoby
četníkově žádosti nejsou nijak povinny vyhovět, a konec konců mnohdy,
bojíce se o vlastní život, výzvu četníkovu vůbec ignorují.