Díky laskavému svolení autora knihy
Kolja... to neznáte mého psa pana Václava Židka Vám jako malý předvánoční
dárek můžeme přinést tři ukázky z této knihy. Zde je tedy ukázka první. Na psa
svého dětství vzpomíná Radovan Lukavský.
Buď dobrý k lidem, k rostlinám i zvířatům.
Nepronásleduj lidi ani zvířata
a nepůsob jim bolest.
(Lao-c´)
Bojare, Bojare…!
Radovan Lukavský
Bydleli jsme tenkrát na nově vybudovaném orelském cvičišti na
okraji Riegrových
sadů, hned proti Žižkovu. V podlouhlé dřevěné stavbě byl sklad tělocvičného
nářadí
a klubovny, i obytné místo pro strážce objektu – a moji rodiče tehdy, myslím,
ono pozvání na strážcovské místo rádi přijali.
Kolem cvičiště ovšem byla ještě přírodní divočina stromů, stromků a křoví, samá
houština zarostlá luční květenou a vysokými travinami, zkrátka taková džungle,
do které jsem jako osmiletý kluk rád podnikal výzkumné výpravy.
Při jedné takové výpravě jsem narazil na psa, přesněji řečeno na zatoulané
štěně – běloučké s černými skvrnami. Snažilo se přede mnou utéci, ale nebylo
kam. Běhalo z jedné houštiny do druhé, až nakonec – buď mě poslechlo, nebo
to vzdalo – mě pustilo k sobě, nechalo se vzít do náruče a odnést k nám domů.
Maminka i moje mladší sestřičky pejska přivítaly, nakrmily a ustaly mu na noc
v takové bedýnce. Zakrátko u nás pejsek zdomácněl. Už nevím, kdo pro něj
vymyslel
to jméno, možná tatínek, možná maminka, snad i já sám, ale říkali jsme
mu prostě Bojar. Brzy na to jméno i slyšel, a přestože měl volný výběh kolem
stavení,
kdykoliv jsme zavolali Bojare, okamžitě přiběhl. Bojare, Bojare! Začali jsme
se mít rádi.
Tak tedy začala jedna z těch krásných etap mého klukovského života. Měl
jsem od Ježíška flintu, tu jsem si hodil přes rameno, zapnul si kožený opasek,
za
něj jsem zastrčil dýku – vyřezal mi ji ze dřeva můj tatínek – a rázem se ze mne
stal lovec. A Bojar jako lovecký pes se mnou vyrážel do džungle kolem nás na lov
divoké zvěře. Na veverky jsem sice nestřílel, ale mohu říci, že třeba myši jsme
kolikrát
pěkně vyplašili. Dokonce se před námi jednou do klubíčka stulil ježek – donesl
jsem ho domů v čepici. Ale měl volnost a zakrátko si zase běžel po svých.
Jednou po prázdninách, právě když jsem měl jít do páté obecné, jsme se
přestěhovali
z Prahy na venkov, do Karlova. Říkalo se tak zrušenému cukrovaru mezi
vesnicemi Svojšice a Bošice. Koupil ho tatínkův bratr, také truhlář, s úmyslem
zřídit
tam továrnu na nábytek a tatínka pozval, aby mu dělal mistra ve strojovně.
Podnik
se pomalu rozjížděl, já chodil do svojšické čtyřtřídky, namísto do páté zde
ovšem jen
do čtvrté třídy, protože ta tu byla nejvyšší. Ale hlavně – tady jsme s Bojarem
podnikali
výzkumné výpravy do okolí. Kousek pod továrnou se nacházelo údolíčko s potokem
plným zátok a spoustou hustého vrboví a travnatých zákoutí – později jsem
tam pásal husy a četl si přitom „Tři mušketýry“. Přes silnici se nad továrnou
tyčil
krásný kopec se zalesněným vrškem, Borek mu říkali, a tam jsme s Bojarem
objevili
nádhernou skálu a dokola několik tak zvláštně rozestavěných balvanů, že jsem to
prohlásil za svůj hrad. A od té doby jsem byl rytířem na Borku a pánem celé
okolní
krajiny. I Bojarovi se tam moc líbilo. Pro něj, městské štěně, byla venkovská
krajina jistě
plná nečekaných dojmů a překvapení. Nestačil sytit svou neutuchající zvědavost.
A tak se, bohužel, přihodilo také velké neštěstí. Samozřejmě, i já jsem byl
nesmírně
zvědav, jak vypadá naše nové obydlí, a když se tatínek jednou vypravil na
velikánskou půdu, kde se měl skladovat vagon prken dodaných z pily, stoupal
jsem za ním po nekonečných schodech až úplně nahoru – a Bojar za mnou. Vešli
jsme na půdu, do obrovského temného prostoru. Tatínek s baterkou v ruce našel
vikýřové dveře, odemkl je a otevřel. V tom okamžiku nám zalilo oči sluneční
světlo a Bojar, patrně v domnění, že tatínek půjde do další, světlé místnosti,
vyběhl,
dychtivě kolem tatínka proletěl. Jenomže za těmi dveřmi nebyla žádná další
místnost, ani podlaha, ale propast – a Bojar sletěl ta tři patra dolů, a co víc,
zadníma
nohama zachytil o skládku cihel u zdi budovy. Obě nohy si v kyčlích vyvrátil
z kloubů. Běželi jsme dolů. Bojare, Bojare! Ale nemohli jsme mu pomoci.
Nezbývalo
nic jiného než zkrátit jeho utrpení. Tatínek šel požádat o pomoc vrátného
z fabriky, který byl vyzbrojen služebním revolverem. Ten vzal chudinku Bojara do
náruče a vyšli jsme po kolejích železniční vlečky, kterou se dovážely do továrny
materiály a vyvážely hotové výrobky, alespoň kousek do volné přírody, již Bojar
tak miloval. Tam ho položili na zem. Viděl jsem namířenou pistoli, neumím říci,
jak mi bylo, ale chtěl jsem Bojara doprovodit až k samotnému konci, chtěl jsem
být a byl jsem při tom. Výstřel – a milosrdná smrt zbavila Bojárka všeho
utrpení.
Pochovali jsme ho pak v lučině pod tratí…
Bojare, Bojare!
A to vše jsem viděl, a dodnes stále živě vidím na obrazovce své paměti. Byl to
pro mne tak silný zážitek – a já už nechtěl, aby se někdy opakoval. A nikdy jsem
pak nezatoužil po tom, aby mi Bojara nahradil nějaký jiný pes. Byl v mém životě
jedinečný, první – a poslední. Ať mi ostatní pejskové odpustí, mám je všechny
rád
a rád je i potkávám, vážím si toho, co dovedou jako hlídači nebo lovci, těšitelé
osamělých lidí a průvodci nevidomých, ale z hlubin mé paměti se v jejich
přítomnosti
občas znovu vynoří onen povzdech – Bojare Bojare!
Dovětek? Pes jedináček – pes našeho života. Když jsme si po letech s mou ženou
Ludmilou občas vyprávěli zážitky z dětství a raného mládí, došlo i na mého
Bojara – a na Ludmilina Andyho.
Andy byl krásně hnědobéžový čau čau, miláček a chlouba mé budoucí ženy
v jejích dívčích letech, i celé její rodiny. A jeho příběh? Za války se v
Hodoníně
usadila německá posádka a jeden z důstojníků zabral v domě Motyčkových byt
po vystěhované židovské rodině. Měl sice ovčáka, ale Andy se mu náramně zalíbil
a chtěl ho odkoupit. Celá rodina byla samozřejmě proti a Andyho neprodali.
Tím ovšem pro pejska začal krušný život. Důstojník, kdykoliv ho potkal, poštval
na něj svého ovčáka a ten Andyho několikrát zle poranil. Důstojník psí rvačku na
oko krotil kopanci, jenže kopanci, které uštědřoval nebohému čau čau.
Jednoho dne šli Ludmila, její otec a Andy na procházku do blízkého lesa.
Andy les miloval a ihned se k němu radostně rozběhl přes loučku na jeho okraji –
a v tom se ozval výstřel. Poskakující Andy se zapotácel a padl do trávy. Otec s
Ludmilou
k němu běželi a našli ho, jak těžce zraněn dodýchává. Z lesa vystoupil
důstojník,
vítězoslavně se zasmál a řekl: „Spletl jsem si ho s liškou!“ Zřejmě se tomuto
svému „žertu“ pokaždé smál, kdykoliv potkal někoho z rodiny Motyčkovy.
Co k tomu dodat… Snad jen to, že moje žena vždy toužila mít psa, ovšem
musel by být takový jako Andy. Jednou jsme při procházce Prahou potkali pejska
čau čau, jenomže nebyl zdaleka tak krásný jako on. Zkrátka, i Ludmilin Andy byl
jedinečný a nenahraditelný. Andy, Andy…!
Radovan Lukavský se narodil 1. listopadu 1919. Své dětství strávil v Praze, část
mládí pak na venkově.
Studoval na reálném gymnáziu a posléze češtinu a francouzštinu na Filozofické
fakultě
Univerzity Karlovy v Praze. Po uzavření vysokých škol pracoval jako telegrafista
na dráze, poté se
věnoval studiu herectví na Státní konzervatoři hudby. Následně byl totálně
nasazen v Říši a vyučen
strojním zámečníkem. Po válce absolvoval Filozofickou fakultu UK, maturoval na
konzervatoři
a byl spoluzakladatelem jejího divadelního studia DISK. Ze studenta se stal
rovnou pedagogem
herectví a z DISKu byl okamžitě angažován do Městských divadel pražských. Od
roku 1957
je až dosud členem činohry Národního divadla. Působí jako externí pedagog na
FAMU, v roce
1995 obdržel titul profesora herectví AMU. Je autorem knih „Stanislavského
metoda herecké
práce“ a „Být nebo nebýt: Monology o herectví“; napsal celou řadu dalších
odborných statí.
Z jeho nejúspěšnějších divadelních rolí se nejčastěji uvádí „Obchodník s deštěm“
v Komorním divadle,
„Hamlet“ a „Tomáš Becket“ v Národním divadle. Filmovým divákům se zapsal do
paměti
zejména jeden z jeho prvních filmů – „Král Šumavy“, televizním divákům pak jeho
Václav Thám
ze seriálu „F. L. Věk“. Nepřehlédnutelná je i dlouholetá práce na poli
uměleckého přednesu, především
ve Viole a v Lyře Pragensis, ale i na mnoha dalších pódiích. Bývalý prezident
Václav Havel
mu udělil Medaili Za zásluhy v umělecké oblasti, byl oceněn také cenou Thálie za
celoživotní hereckou
činnost.