Dva zemští tvorové, člověk a pes, stoji proti sobě, žijíce od
pravěku pospolu a doplňujíce se navzájem svými vlastnostmi, než ohromnou propast mezi nimi tvoří jich schopnosti duševní.
Člověk stojí sice na nejvyšším stupni vývoje, ale i mezi
jednotlivými plemeny lidskými nalézáme ohromné rozdíly, jakož i lidé
jednotlivých plemen vykazují různou inteligenci a rozmanité vzdělání. Čím
jednotvárnější a prostší jest život lidí, tím menší jsou rozdíly v jich duševní
vyspělosti.
Podobné tomu jest i u zvířat a obzvláště u psů. Jest známo, že
jednotlivé schopností psů jsou tak vyvinuty, že připouštějí, by rozmanitým
způsobem byly využitkovány. Člověk nespokojuje se pouze výcvikem psů loveckých,
nýbrž vychovává si jednotlivé druhy psů k zvláštním účelům. Veškeré tyto
zvláštní účely vyžadují však různé inteligence, vlastně vytříbení vrozených vloh
ku zvláštním účelům.
Má-li pes sloužiti člověku k určitému účelu, jest nutno by
vlohy jeho byly k tomuto účelu zdokonaleny cvikem. Touto zásadou dlužno se
řídili vždy, jelikož inteligence psa v poměru ku člověku vykazuje zcela nepatrné
odchylky. Tím není však řečeno, že by nebylo třeba bráli ohled na individualitu
jednotlivých psů, neboť jen zcela nepatrné odchylky v inteligenci nevylučuji
nikterak různost charakteru, obzvláště jedná-li se o zvířata domácí, u nichž
vždy nacházíme větší neb menší příznaky a vlastnosti přirozeného charakteru.
Při zacházení se psy nutno bráti patřičný ohled na jich
charakter, prudkost neb kousavost, bojácnost neb ostražitost, dobro- nebo
zlomyslnost, temperament a konečné i na vlohy, Vlohy tyto neznamenají pouze
duševní vyspělost, nýbrž směr, jímž duševní tato činnost jest člověkem vedena a
řízena.
Člověk přenáší zpravidla myšlenky své pouze na zvíře, aniž se
soustředili na vlohy jeho: čili jinak řečeno, člověk chce vše míti dle své
lidské vůle. Tímto způsobem nedocílí se však nikdy patřičného úspěchu, i kdyby
předpisy byly sebe dokonalejší, neboť jednoho se nám nedostává, to jest umění,
aby tylo předpisy působily na zvíře a proč jsou dány tak a ne jinak.
Tisíce předpisů dopouští se tisíce chyb v příčině zacházení se
zvířaty, jakmile předpisy tylo neznají mezí v příčinách i v učení. V jakém
poměru stojí učitel, který po prvé hodlá cvičiti psa? Jako učitel nalézá se v
postaveníi žáka a prvá jeho myšlenka musí byli, že se sám musí učiti. Učiti, jak
pes my slí a cítí, jak se svého stanoviska jako pes pohlíží na svět. Pouze ten,
kdo ovládá duševní vlohy svého psa, jest s to uvážiti, kde jest vzdor a kde
nezpůsobilost. Pouze ten, kdo zná vlastnosti a vlohy psa, jakož i jeho
individualitu, muže býti dobrým a spravedlivým cvičitelem. Jedině člověk cítící
se psem může mu rozuměti a kdo psu rozumí, dokáže též, by i pes jemu porozuměl.
Kdo psu rozumí a cvik jeho zařídí dle jeho duševních schopnosti a vloh, lomu
jest úplně jasno, jakým způsobem cvičení díti se má a ne jinak. Proč nutno se
psem zacházeti lak a nikoliv jiným způsobem? Proč při tomto cvičení nesmí pes
býti potrestán bitím, proč při jiném jinak si dlužno počínati? Proč bojí se pes
psů, proč jiný jest velmi poslušný? Ku všem těmto otázkám jest jediná odpověď,
totiž, že pes byl špatně vychován a že jinak jest jej cvičiti.
Dnešní výchova psů jest ponejvíce vybudována na zkušenostech a
výsledcích. Pakli jeden neb druhý způsob cviku se osvědčil, vybaví se z
docílených výsledků určitá methoda, která v jistých případech může býti
správnou, než nedostává-li se ji vnitřní spojitosti, systematického postupu a
odůvodnění, pak v četných případech úplně selže.
Učitel musí rozlišovati myšlenku lidskou od představy psů, sezná-li pak způsob
duševní činnosti psa, pochopí směr, jakým cvičení bráti se musí. Tu má pak jasný
postup a spojitost jednotlivých cvičení a proto každý dobrý učitel má svou
vlastní cvičební methodu.
Pes neumí mluviti, není mu možno postřehnouti ani lidské
myšlenky ani vůli a možno jemu porozuměti jen tehdy, když člověk se snaží
nalézti k tomu nutných pomůcek, jež odpovídají a jsou přiměřeny vlastnostem a
představám psů. Každá cvičební methoda musí tudíž vybudována býti na duševních
schopnostech psa, nikoliv na duševních schopnostech lidských. Stále stejnoměrně
nutno působiti na smysly psa, aby u něho vzbuzena byla jistá představa a tato
byla zapamatována tak, aby čin, který vznikne z léto představy, stal se
zvyklostí psa.
Pes štěká, štěká však rozmanitým způsobem, kterýž pak odpovídá
dotyčným pojmům a představám, jež jsou štěkotu příčinou. Jest nemožno dorozuměti
se se psem mluvou, poněvadž mluviti neumí, nemaje k tomu možnosti, Známe-li však
duševní vlohy psa, to jest jeho způsobilost ku pojímání představ a jeho
individualitu, není cvik ničím jiným, než vyvoláváním u něho přiměřenými vlivy
jistých představ, jež pak u něho vzbuzují požadované činy. Úmyslu cvičitele
nemusí tudíž pes znáti. Pro psa bude tudíž pohnutkou k činu jedině představa u
něho vzbuzená, jež dle toho, vzbudí-li chuť či nechuť, podněcuje jej ku činností
neb nečinnosti. Při každém jednotlivém cvičení vyvolává se u psa účelným vlivem
určitý pojem a současně označí cvičitel tento vliv jistým slovem. Jest to jedině
a vždy jen pojem a představa duševní, jež vyvolává jistou jeho činnost, nikdy
však rozkaz či mluvené slovo cvičitele. Význam těchto pojmů a představ duševních
u psů ještě jasněji pochopen býti musí, má-li se vniknouti do podstaty výcviku,
neboť okolnost tato má velmi důležité důsledky. Představu, jež má za následek
čin, není nutno provázeti slovem, nýbrž dostačí, provází-li se určitým pokynem,
kterýž pak nastupuje místo povelu (slova) a vyvolává u psa stejnou představu a
pobízí jej k určité činnosti či výkonu. Každé cvičení, to jest každý jednotlivý
od psa požadovaný výkon vyžaduje, by u něho vyvolána byla určitá představa, a
jest lhostejno, používá-li se k tomu povelu či pokynu aneb, aby vyvolán byl
silnější u něho dojem, povelu a pokynu zároveň.
Bylo by omylem se domnívati, že ku srozumění se se psem jest
mnoho slov třeba. Naopak, každý požadovaný výkon musí označen býti pouze jedním
slovem, jež, vzhledem k tomu, co má představovati, co nejostřeji zníti a zvukem
svým od jiných výrazně lišiti se musí a uzpůsobeno má býti tak, by sluch psa byl
s to určité je postřehnouti. Pří opakování těchto slov dlužno též vyslovovati je
způsobem vždy stejným.
Má-li se pes cvičiti k určitému účelu, jest dobře, když mozek
jeho neobtěžuje se příliš velkým počtem slov a povelu, nýbrž používá-li se
těchto v míře co nejmenší, Jest již obtížné, nutno-li k jednomu povelu použíti
dvou slov, aby vyvolán byl jistý pojem, poněvadž v takovém případě různost zvuků
není možno patřičné uplatniti. Uvědomí-li si cvičitel význam vlivu na smysly
psa, vystříhá se mnohých chyb a ihned sezná, že nikoliv povel nebo pokyn, nýbrž
že představa duševní u psa jest hlavním činitelem. Tato musí opětovné u psa
vzbuzena býti, než vyvolá se u psa známka, že jí porozuměl, pokud tudíž pes
nejeví známky, jež si přejeme, nepůsobila představa dosti dlouho na jeho smysly
anebo cvičitel nepoužil patřičného vlivu, který by u psa vyvolal příslušnou
představu či dojem a jej podnítil k dotčenému činu či výkonu.
Okolnost, že pes musí býti ve stálém cviku, má-li udržen býti
na žádoucí výši výcviku, jest opodstatněna nejen nezbytností výcviku každého
jednotlivce, nýbrž i tím, že pokyny a známky ztrácejí se znenáhla z paměti
zvířat, nejsou-li stále a bezprostředně spojovány s představami a pojmy
duševními, jež jsou vlastními pohnutkami ku žádaným výkonům. Představy a pojmy
tyto dlužno občasně oživiti patřičnými vlivy a známkami i pokyny, jinak dotčená
představa z paměti vymizí. Pokyny pak nevyvolávají žádoucí představy a tudíž ani
požadovaných výkonů a ztrácejí pak na svém významu, i když cvičitel úzkostlivě
nedbá jich stejnoměrnosti.
Přijde-li pak pes k jinému majiteli, který používá jiných
povelů a pokynů než jeho předchůdce, nemůže v mozku psa vyvolána býti žádná
patřičná představa, jelikož nové povely tyto nevzbuzují v mozku jeho žádného
známého pojmu. Cvičí-li pak nový majitel psa novým způsobem, změní se jeho
představy duševní a vyvolávají se jiné výkony. Z toho jest zřejmo, že pro psa
není povel tím, čím jest pro člověka a kdo jen poněkud výcvikem psů se zabývá,
záhy sezná, že pro psa u velké většiny případů povel vlastně neexistuje. Výkony,
související s vlastní přirozeností psa, nejsou tomuto nutností, nýbrž potřebou a
záleží tudíž na cvičiteli, aby výcvikem odnaučil jej proti jeho vlastní
přirozenosti a potřebě těmto výkonům. Jest tudíž mnohem správnějším, když mluví
se ne o povelech, nýbrž o zvukových nebo optických značkách a pokynech.
Necháme-li mimo to však psa vykonati nějaký čin, kterýž byl
zvyklý konati již před cvičením, bude stále čin opakovati, aniž by k tomu bylo
pokynu člověka třeba. Mnohé výkony, které od psa žádáme, sestávají z více činů,
jež jednak leží v přirozenosti psů vůbec, jednak jsou i proti jeho přirozenosti,
na př. přinášení některých předmětů, jichž chytání leží v jeho přirozenosti a
bylo by mu to ku prospěchu, kdyby na př. nalezenou nebo chycenou zvěř mohl si
ponechati, případně pozříti. Poněvadž však tomu tak není, nestačí tudíž při
podobných výkonech působiti zrakem, čichem a sluchem vyvolaný pojem, nýbrž zde
nutno působiti ještě na city psa, čehož se dosáhne bud „pochvalou" nebo
„trestem".
Pes od přírody hledí pouze svého prospěchu a právě proto jest
nám dána možnost cvikem změniti způsob jeho života tak, aby viděl svůj prospěch
pouze ve výkonech od něho požadovaných. Takovýmto způsobem upravené životní
podmínky nevyvolávají tudíž výkony, jež by psu přímo byly užitečnými, nýbrž ony,
jež, aniž by pes toho si byl vědom, člověku slouží a jsou ku prospěchu, V předu
zmínil jsem se o pochvalách a trestech, než správnějším jest, mluvíme-li při
výcviku psů spíše o libosti či chuti a nelibosti či nechuti. Nevy-koná-li pes
požadovaný výkon, jelikož týž odporuje jeho přirozenosti, nemá-li totiž k němu
chuti, čili je-li výkon ten proti jeho přirozenosti a vůli, musíme v něm
vyvolati představu, že podobnému projevu nechutí či nevůle následovati bude pro
něj ještě větší nepříjemnost, než se kterou by vykonání požadovaného na něm
výkonu bylo spojeno, následkem toho pak zvolí pes menší zlo z obou a vykoná
raději požadovaný výkon, a tak změní se jeho nechuť v ochotu. Tedy jest to, co
nazýváme trestem, pro psa projevem nepříjemnosti, a to, co zoveme pochvalou,
projevem libosti. Správné a patřičné pochopení těchto pojmů předpokládá znalost
schopností psa. Hlavní úkol cvičitele spočívá v tom, aby těchto pojmů použil
tak, by pes seznal jich spojitost s určitými výkony.
Při vzbuzení nelibosti, na př. úderu, nutno rozeznávati,
chceme-li tím docíliti, by pes pokračoval nebo ustal v určitém výkonu, Jedná-li
se o to, by pes u výkonu přestal, týká se to ponejvíce těch výkonů, jež
zpravidla pes koná dle své přirozenosti a které ku své potřebo konal již dříve.
Odporují-li výkony tyto našemu prospěchu, provázíme je projevy nelibosti, by pes
jich zanechal, Za tím účelem dlužno projeviti svou nelibost pravé v tom
okamžiku, kdy pes vykonává takovýto čin anebo tehdy, kdy pes připravuje se k
podobnému činu, Kdyby však pocit nelibostí vyvolán byl později, nemohl by pes
uvésti jej s dotyčným činem v souvislost. Výcvikem mění se tudíž výkony psům
užitečné již od přirozenosti, tudíž příjemné, ve výkony spojené s nelibostí čili
nepříjemné a na této zásadě spočívá možnost výcviku. Účinek, že pes ustane
vzhledem k našemu užitku v jistém výkonu, svádí ku nesprávnému úsudku, že činí
tak vědomé z povinností, ačkoliv on má pouze na myslí z toho jemu plynoucí
prospěch.
Stejně tomu jest, když pes na základě výcviku s ochotou vykoná
nějaký výkon směřující zdánlivě proti jeho přirozeností. Ochota tato nikdy nesmí
se přičísti na vrub vědomí, že pes chce se ukázati člověku užitečným, nýbrž
jedině a výhradně na vrub toho, že pes jest si vědom, že výkon ten má za
následek projev libosti se strany cvičitele, t.j. že má pro něho příjemné
následky.
Nelibost projevuje se jako překážka tehdy, když žádáme, by pes
ustal od jistého výkonu. Oproti tomu musí v psu býti jistá vůle ku provedení
výkonu. Aby pak patřičného výsledku se docílilo, dlužno nelibost projevovati
velíce opatrně, poněvadž příliš silný projev nelibosti namnoze působí na duševní
stav psa tak, že upustí od každého výkonu vůbec. Dále jest nutno, by projevu
nelibosti následoval projev libostí a vzbuzen byl u psa příjemný pocit,
ustane-li od nežádaného výkonu. Velký omyl spočívá v tom, že prý jest dobře,
když potrestá se pes za vykonaný výkon, který člověk nežádal, ještě později. Tím
prodlužuje se pouze nepříjemný pocit čí nelibost psa a tento neví vlastně proč,
a následkem toho jednání podobné obrací se vůči svému cvičiteli a pes stává se
plachým, nespokojeným.
Pocit nelibosti, nepříjemný, musí u psa vzbuzen býti náhle a
právě v okamžiku, kdy vykonává čin od člověka nežádaný, aby takřka u psa vzbuzen
byl pocit strachu před výkonem lakovým, nikoliv však strach před cvičitelem.
Vždy však musí býti učiněno opatření, aby pes nemohl se vyhnouti pocitu
nelibosti projevovanému cvičitelem. Výjimku pří projevování nelibosti lze
učiniti pouze tehdy, když dána jest možnost, aby příslušná věc psu předložena
býti mohla, by ji očichal aneb aby ji viděl. Na př. zadáví-li pes slepici aneb
roztrhá-li nějakou věc, možno tuto psu ukázati a dáti očichati a současně
několika údery vyvolati u něho nepříjemný pocit a nelibost, aby věci tyto déle
uchoval ve své paměti, Účinek pak dostaví se ihned, jakmile pes takovou věc
zvětří, neboť tehdy vzbuzený a déle trvající pocit nelibosti ihned si připomene
a pak zcela netečně se zachová k takovým věcem.
Může se státi, že pes jeví zřejmou vzodorovitost vůči
cvičiteli, že naň vrčí aneb i snaží se jej kousnouti. V takových případech jest
nutno bezpodmínečně, ale nikdy hrubě zakročiti, aby pes ucítil převahu člověka,
tu dlužno jej uchopiti za obojek a tak dlouho bíti, až vrčení promění se v
bojácné vytí, V tom okamžiku, jakmile tak se stane, nutno v bití ustáti a
zacházeti se psem tak, jako by se nic nestalo. Pouze vyvoláním protiv jest možno
psu dáti na jevo, že určitý výkon má za následek nelibost a nepříjemnost. Ihned
však po projevu nelibosti, dle toho, jak to podstata cvičení vyžaduje, jest
nutno, by cvičitel zapomněl a přeměnil se v milujícího pána, aby tím více
vystoupil projev nelibosti s určitým výkonem. Naučí-li cvičitel cítiti psa tak,
aby tento správně si představil projevy spokojenosti i nelibosti, nikdy pes naň
nezapomene, Ovšem projevy tyto musí býti dávány tak, by u psa vyvolaly naprostou
příchylnost ku cvičiteli. Jest naprostá chyba, jestliže cvičitel vůči psu stále
představuje pána. Lze se psem dováděti, hráti i se honiti, aniž by snad tento
zapomněl své podřízenosti a zachováme-li při tom patřičné míry, jest možno ihned
sebevědomým vystoupením přivésti výkony psa do patřičných kolejí. Láska ku
psu jest první podmínkou výcviku!
Než láska mužná, která dobrotou i mocí potřebnou i vytčeným
cílem se řídí a nezapomíná-li se při tom na individualitu psa.
Dlužno ještě se zmíniti o prostředcích, jimiž projevuje se
spokojenost i nelibost. V první řadě děje se tak způsobem, jakým na psa se
mluví, Mluvou ve vysokých tóninách povzbuzuje se pes, kdežto mluvou v tóninách
nízkých pes se kárá a uklidňuje, Též dlužno rozlišovati zabarvení slov. jedná-li
se o láskání či o povely. Ku skutečným projevům nelibosti slouží nejlépe pružný
bič nebo rákoska, v každém však případu má býti pes opatřen stahovacím obojkem.
Ku projevu spokojenosti není ničeho jiného třeba, než psa polaskati, pohladiti a
zvyknouti jej na zvláštní slovo pochvaly. Podávati pochoutky psům za dobré
výkony není třeba.
Další zásadou výcviku psů jest, že se nemá přistupovati k
dalšímu cvičení, dokud pes započaté dobře nezná a neumí. V tomto pravidle lze
však připustiti výjimky a to úplně bez obavy. Změna a rozmanitost jednotlivých
cvičení umožňuje rychlý postup a zamezuje, by pes stal se nevrlým. Poněvadž
pouze pro výkon psa jsou směrodatnými pojmy duševní není třeba, by tyto působily
jednotvárně, a jest nezbytno, má-li výcvik bez ztráty času rychle postupovati,
by pes udržen byl stále pří chutí ku práci a toho jediné se docílí rozmanitostí
výkonů a k tomu nezbytných cvičení. Dlužno si představiti, že po mnoho dnů stále
stejně se opakující cvičení, doprovázené případně i projevy nelibosti, zejména
opakuje-li se stále na jednom a témž místě, musí nezbytně u psa působiti
nepozornost, ba i otupělost. Co má na př. činiti vodění na šňůře při výcviku
bdělosti a ostražitosti?
Proč by nemělo býti psu, který se cvičí ve vodění na šňůře,
popřáno nějakého cvičení, jež mu působí radost? V té příčině nutno se vymaniti z
jednotvárnosti a měniti cvičení, jež pro psa jsou snad méně příjemná, s
příjemnými, Pokud jde o podstatu jednotlivých cvičení, nutno tato ovšem zaříditi
tak, by těžší a složitější následovala po lehčích a jednodušších, Rovněž závisí
mnohý výkon na dřívějším cvičení. Na př. nelze psa učili, by hledal ztracenou
stopu dříve, dokud nenaučil se bezvadné přinášeti (apportovati) rozmanité věci.
Rovněž nesmíme se domnívati, že jest nutný výcvik v pokoji, dříve než pes se
vezme do přírody, právě naopak cvičení ve volné přírodě jsou nejen ku prospěchu,
ale namnoze nezbytně nutnými, by pes navykl svému cvičiteli. Každý cvičitel buď
přesvědčen, že prostora neb místnost, ve které pes každodenně učiti se musí,
jest tomuto vězením. Již pohled na takovéto místo, kde jest stále donucován k
určitým výkonům, musí v něm vzbuditi pojem nelibosti, kterýž pak působí velice
rušivé na celé další cvičení, a následek toho jest, že psi stávají se nevrlými,
ba i bázlivými.