Pes žije s člověkem již od nepaměti. Četné památky
archeologické dokazují přítomnost psa mezi lidmi již v době rašelinné a
bronzové. Psané zmínky o psech zachovaly se nám z dob 500 - 600 let před
Kristem.
O tom, jak původní pes vypadal, zaujímal-li v
řadách psovitých šelem samostatnou třídu, nebo byl-li plodem křížení vlků,
šakalů a jiných šelem psovitých, není dosud vědecké jistoty a názory
badatelů se v této otázce mnohdy úplně rozcházejí.
S
jistotou dá se usuzovati jenom na to, že lišky mezi prapředky psa nebyly,
a to proto, že dodnes na rozdíl od šakala, vlka, ba i samotného psa žijí
jednotlivě a nikoliv ve smečkách.
Chci se pokusiti bez
ohledu na skutečný původ divokého psa o úvahu, jak se pes s člověkem sešel
a proč u něho zdomácněl.
Pračlověk byl kočujícím lovcem,
neznajícím národnostních, politických nebo administrativních hranic. Nucen
pudem sebevýživy, usazoval se v místech bohatých na lovnou zvěř. Nehledě k
jeho pravděpodobně ohromné síle fysické a přirozené chrabrosti divocha,
omezoval se jeho lov pouze na zvěř, kterou svým primitivním nářadím
loveckým mohl zdolati, tudíž na zvěř menší a slabší. Uvážíme-li, že vedle
velikých šelem ničil drobnější zvěř i člověk, pochopíme, že loviště bylo
za nějaký čas lovné zvěře zbavené a člověk odcházel, aby se usídlil v
kraji jiném, na zvěř bohatším. V původním ležení, roztroušeny kolem
lidského tábora a ohniště, zůstaly však po člověku četné kosti a masité
odpadky z požité zvěře, které rozkládajíce se, daleko široko šířily pach
známý a vítaný všem šelmám, žijícím ze zbytků bohatých hostin silných
dravců. Pomalu a opatrně, opisujíce veliké, stále se úžící kruhy,
přibližovaly se stíny příživníků k opuštěnému táboru, až vycítivše bezpečí
na místě, kde do nedávna přebýval šelma - člověk, vrhly se na zbytky s
jeho hojného stolu. Bez práce a nebezpečí nasycovaly tam své hladové
žaludky.
Takovéto hostiny zůstaly divokým psům (jejich
předkům) jistě v dobré paměti a naučily je poznatku, že v lidském táboře
se lze vždy snadno přiživiti. Proto se šakalí drzostí a hyenní chtivosti
vyhledávali obydlí člověka a v záloze vyčkávali příležitost zmocniti se
zbytků a odpadků. Chvíle krutého hladu dodaly jim časem takové odvahy, že
se připlížili do tábora i tehdy, když člověk z něho odešel jenom dočasně,
nevyčkávajíce úplného opuštění tábora člověkem. Vyčištění tábořiště od
hnijících a páchnoucích odpadků nebylo jistě pravěkému člověku nijak
nevítáno a proto se návštěvám příživníků, nad kterými byl ostatně ve
fysické i duševní převaze, nijak nebránil. Maje hojný výběr chutné lovné
zvěře zaječí, srnčí, jelení, sobí atd., nedbal pračlověk o šakala nebo
vlka a tím se časem značně obrousily hrany pojmu nepřátelství a nedůvěry,
vrozeného obyvatelům džungle, pralesa a stepi. Osamocený pračlověk byl
tvorem opuštěným, vzhledem k primitivní výzbroji poměrně slabým a byl
předmětem útoků velkých a silných dravců, ohrožujících stejnou měrou jeho,
zvěř, kterou lovil, jako i vlka a šakala, kteří se u něho přiživovali.
A tu snad zrodila se z lidského rozumu po prvé myšlenka spojenectví
slabých proti silnějšímu na straně jedné a touha ovládnouti slabší na
straně druhé. Člověk hledal společníka, přítele, ochránce, spolubojovníka.
Člověk ho potřeboval. Pudově to cítil a pudem ho hledal.
Jeho lidský rozum a praktický život v divočině vedl ho správnou cestou.
Věděl, že podkladem spojenectví jest láska, a tato že je výslednicí
dobrého zacházení s tím, s kým spojenectví hledám. On však také cítil, že
spojenectví, vybudované na pouhé lásce, je vratké a že je potřeba utužiti
je také hospodářskou závislostí a pocitem bezpečnosti, aby bylo
nerozlučitelným a stálým.
Proto sedaje u táborového ohně
a pozoruje v přítmí svítící zelené oči slídících šakalů a divokých psů
nevyskočil, aby je kyjem nebo mlatem odháněl, ale naopak hodil jim ze
svých zbytků a zásob hojnou večeři, aby jim ukázal, že není potřeba se
obávati jeho přítomnosti, že v jeho táboře není potřeba krásti, nýbrž
svobodně bráti to, co on - člověk - rád jim, slabým, poskytne.
Čas a trpělivost člověka způsobily, že vrozená nedůvěra mezi ním a psem
(divokým) postupně vymizela a vzdálenost, která je dělila, byla stále
menší a menší. Jasná měsíční noc byla pak za třeskutého mrazu a krutého
hladu zvěře svědkem toho, kdy člověk prvně v záři teplem sálajícího
táborového ohně pohladil přátelsky hřbet divokého psa, kdy tento vděčně
přijmul z ruky člověka potravu a syt uložil své pružné tělo k odpočinku v
teple tábora, netuše, že uzavřeno bylo přátelství, které přetrvá věky
věků, aliance, která nemá v dějinách příkladu a která by mohla býti vzorem
přátelství nejkulturnějším lidem.
Přimyslíme-li si nyní,
že člověk do svého prostředí, dostatku a tepla přinesl též hladové,
zbloudilé nebo opuštěné psí mládě, které pak žilo a rostlo pod jeho
vlivem, podle jeho vůle, za jeho péče a opatrování, a že pravěká žena,
vycítivši svým ženským instinktem nevyspělost a útlost štěněte, věnovala
mu péči mateřskou, že člověk měl mnohdy příležitost zasáhnouti do boje
divokého psa se silnější šelmou a učinil tak v jeho prospěch, pochopíme,
že pouto spojenectví, posvěcené krví a mateřským mlékem, bylo skuto na
věčné časy.
Dlouhá doba a lovecká prakse přiučily člověka
také ještě něčemu jinému. Naučily ho čísti v nepsaném, avšak přísně
dodržovaném zákoně přírody. Člověk poznal, že slabší dravci žijí
pospolitě, ve smečkách, aby se snáze ubránili dravcům silným a aby snáze
ulovili potřebnou potravu. Poznal také, že kolektivum smečky je vedeno
nejsilnějším a nejzkušenějším samcem, který si svůj primát vybojoval a
který byl pak absolutní autoritou smečky. Tato ho pak bezpodmínečně
poslouchala.
Člověk pochopil, že pes jest k pospolitému
životu a poslušnosti pána poután pudem a na tom budoval. Porozuměl, že
odloudiv psa přírodě, musí mu smečku a jejího pána nahraditi svou osobou,
vytvořiti mu nový domov, vybudovaný na těchto jeho vrozených potřebách.
Pračlověk to pochopil. Dnes se na to zapomíná.
Dobrého
našel člověk společníka. Věrného a oddaného přítele, schopného žíti,
strádati, bojovati i mříti za jeho zájem, dobro a bezpečí. A takovýmto
vzácným přítelem zůstal pes člověku až do dnešní doby. Žel, že to nelze
říci o člověku. Jeho primitivismus vystřídala kultura, závislost na
příteli a pomocníku - psovi - odstranila technika zbraní, a ideální,
bezstarostné potulky člověka se psem v pralese vystřídala honba za kusem
chleba a mnohdy i hospodářská nenasytnost, ubíjející v člověku jakýkoliv
smysl pro přírodu a tím i pro psa. Pes osiřel. Jen málo srdcí zůstalo mu
otevřeno, jen málo lidí psa zná a oceňuje jeho služby, které prokazoval
našim prapředkům a prokazuje je i nám.
Tisíce a tisíce
psů slouží dodnes věrně a poctivě lidem, kteří jim nerozumí a nechápou je.
Využívajíce egoisticky jejich schopnosti a věrnosti, odměňují je hladem a
ranami. Kolik beztrestného otrokářství ve dvacátém století.
Kultura odcizila psa člověku, který ho odloudil přírodě. Kultura nechť,
tedy psa člověku vrátí a tento nechť psa přírodě co nejvíce přiblíží a
přizpůsobí.
Jest to úkolem školské a odborné výchovy, aby
pes byl chován s láskou, porozuměním a odborně. Chtějme míti krásné a
ušlechtilé psy, schopné plniti všechny požadavky, které na ně klade doba,
psy hodnotné i z hlediska národohospodářského. Využívejme rozumě všech
jejich schopností a vlastností, které mohou sloužiti blahu lidstva, vraťme
však psovi to porozumění a lásku, kterou k němu cítil divoký pračlověk.
Studujme ho pilně a nechme se jím vésti do tajů přírody, která jediná
skytá ve shonu dnešního života duši Člověka potřebné osvěžení a vnáší klid
a mír do labyrintu životního zápasu.