1. Výcvik psa je individuelní - proto musí každý cvičitel uměti rychle a
bezpečně rozeznati duševní vlohy i tělesné vlastnosti svého svěřence. Jenom
tak podaří se vycvičiti psa co nejlépe.
2. Počáteční cvičení buďtež lehká. Stupňujeme je ponenáhlu až do
určitých mezí dle fysických schopností psa. Před každým těžším cvičením
nechť předchází cvičení lehčí. Nikdy necvičme těžkých cvičení, jež psa
příliš namáhají, bezprostředně za sebou, nýbrž vložme vždy mezi dvě
cvičení těžká jedno nebo více cvičení lehčích. Kdybychom psa svými úkoly
příliš namáhali a přetěžovali, vzbudíme v něm nechuť a odpor k cvičení.
3. Nikdy nesmíme od cvičení upustiti nebo ho přerušiti pro vzdorné
chování psa! Chvíli počkejme, a když se pes vyvzdoroval, žádejme znovu
a tímže způsobem, jako dříve, aby cvičení provedl.
4. Opakování jest nezbytná součást každého
studia. Tak i my opakujeme se psem tak dlouho
každé cvičení, až ho pes náležitě pochopí. Teprve
pak začneme s cvičením novým.
5. Víme, že pes nemá aktivního daru řeči, přece však rozumí lidské řeči
na tolik, že rozezná obyčejnou mluvu od rozkazu. Samo sebou se rozumí,
že nikoliv mluva nebo řeč, nýbrž tón a zabarvení hlasu je to, co se mu
vtiskuje do paměti. Proto si ceníme hlasu jako nejlepšího prostředku ku
cvičení. Při trestání a kárání budiž hlas ostrý, při rozkazování úsečný,
odměřený, při chválení uklidňující a pochvalný, konečně při zábavě a
hře se psem škádlivý a lichotný.
6. Jak je pes poslušný, nejlépe poznáme podle ochoty, s jakou vyhoví
rozkazu. Poslechne-li zvíře, neopomeňme ho pochváliti a časem také
odměniti nějakým pamlskem. Odměna je výborný pomocník při výcviku, a
spolu s trestem je pevným základem výchovy. Dovedeme-li obou prostředků
v pravý čas a v pravé míře užiti, získáme psovy důvěry mnohem snáze, než
prostředky energickými. Pamlsky právě tak jako trest rozdílíme hned po
vykonaném činu.
7. Psa trestejme vtom okamžiku, kdy se proviní, a dle možnosti vždy
poukažme na spáchanou nectnost, aby věděl, zač je trestán. Pes by jinak
nepochopil, proč se mu trestu dostává, a trest minul by se účelem. Trest
sám o sobě nikdy neškodí, nesmí se ho však zneužívati, protože by se pes
stal bázlivým a nedůvěřivým. Takovému psu říkáme, že je „otlučený", a
jenom zřídka as vynaložením veškeré lásky a péče podaří se nám napraviti,
co jsme si pokazili. Než trestati pozdě, je lépe psa vůbec netrestati.
Jeví-li pes prostou neposlušnost, stačí lehký trest, který se podruhé
zostří. Narazíme-li však na tvrdohlavost (t. j. zřejmý otevřený odpor),
musíme začíti znovu s výchovou a psa abych tak řekl, „předělati".
Nezapomeňme nikdy před trestáním uvázati psa na řemen, aby se nám
nevytrhnul z ruky a neutekl. Pes, který se svému pánu vymkne a uteče
trestající spravedlnosti, pobíhá pak kolem svého pána a na hodnou chvíli
není s ním nic, protože se bojí.
8. Po ukončení začátečních cviků ukáže se, ke
kterému cvičení pes se nejlépe hodí. Jen k tomu
snažíme se ho upotřebiti, k čemu ukázal schopnost.
Nikdy se nenamáhejme cvičiti psa v něčem, k čemu nemá vloh. Byla by to ztracená práce.
9. Důležitým činitelem výcviku jest vzbuzení
psovy ctižádosti a zachování jeho sebevědomí. Vidíme to nejlépe tam, kde
pracuje více psů pohromadě, a je zajímavo pozorovati, jak se snaží druh
druha předstihnouti k nemalé radosti cvičitelově.
10. Místo, na němž se cvičí, má býti pro první
začátek tiché, ohrazené, a tak položené, aby pes
neslyšel a nevnímal ruch denního života z venčí. Jakmile však pes jen
trochu se zaučí, radím každému, aby s ním cvičil venku, aby si tak zvykl na
vyrušování okolí. Pes, který je vycvičen jen doma,
má-li pracovati venku, věnuje pak pozornost každému pírku, které kolem něho šustne.
Řídí-li se cvičitel uvedenými pravidly, pozná brzy, jak má upraviti svůj
vztah ke psu, a dle nabytých zkušeností zařídí si později sám učební
plán a rozdělí si patřičně látku. Cvičení samo není mu pak namáhavou
prací, nýbrž radostí, posílenou potěšením nad docílenými výsledky.