Aby nebylo omylů, upozorňujeme, že výchovou rozumíme
něco jiného než výcvik. Jak už svrchu řečeno, výchova má psa povšechně
vyučiti některým základním věcem, kdežto výcvik je určen už psům
starším, vychovaným, a učí psy různým speciálním úkolům.
S výchovou policejního psa začneme, když je mu asi 4 -
5 měsíců, jen ovšem je-li už dostatečně silný a vyvinutý. Pes mladší je
vždy ku cvičení schopnější a chápavější, než starší, ale nemůžeme s ním
v učení tak pokračovati, jako se psem starším.
Než začneme cvičiti, pustíme psa, aby se trochu
proběhl a aby si ulevil, sice by byl při cvičení neklidný. Krátce před
započetím každého cvičení probereme se psem cvičení 1. a 2., a to proto,
aby se duševně sebral. Pes pak ví, že bude ještě něco následovati a dává
lepší pozor.
Při cvičení nevelíme příliš hlasitě. Pes se tím stane
pozornějším. Musíme ovšem povely vyslovovati tak hlasitě, aby je slyšel.
Přílišným křičením psa otupíme, a krom toho nečiní to pěkného dojmu při
veřejném vystoupení, křičíme-li na psa přespříliš.
Dbejme přísně toho, aby povel jednou udělený byl
vykonán bezpodmínečně a přesně. Za dobře provedený výkon neopomeňme pak
psa nikdy pochválili. Pochvala budiž vždy táž. Je dobře, na-vykneme-li
psa na slova „tó ibra" (zkrácené „to je dobře"). Pes si slovo rychle
zapamatuje, lahodí jeho sluchu a brzy mu velmi lichotí. Nepřístojnost
nebo nedobře provedené cvičení pokáráme slovem „fuj".
Kárání a trestání budiž sice ostré, ale stručné a
krátké. Příliš dlouhé trestání spíše uškodí než prospěje, protože se pes
stane vzdorovitým. Již svrchu bylo uvedeno, nikdy trestali že nemáme psa
v hněvu, a že při trestání máme ho uvázati na šňůru. Chceme-li psa
potrestati, nikdy ho nevolejme povelem „sem". Nemůžeme-Ii se ho jinak
zmocniti a jsme-li přece nuceni ho přivolati, pak raději upusťme od
trestu a spokojme se pokáráním („fuj!"). Po potrestání vodíme psa asi 5
- 10 minut na šňůře, pak ho pustíme a několikrát zavoláme. Přiběhne-li
ochotně, pochvalme jej, činí-li to však nerad, vezmeme ho na šňůru znovu
a opakujeme s ním vše tak dlouho, až nás zase ochotně poslouchá.
Občas se nám přihodí, že je nutno udeřiti psa
neuvázaného. Vynasnažíme se, aby nikdy nezpozoroval pohybu naší ruky.
Pes velmi dobře ví, co takové napřažení znamená, a uhne se nám. Tímto
nedopatřením stane se pak bojácným a krčí se, kdykoli po něm vztahujeme
ruku. Musíme-li už trestati psa neuvázaného (na př. v cvičení 5. a 6.),
učiníme tak nepozorovaně. Znamenitě se opět osvědčuje prak.
Často se stane, že nemůžeme pohnouti psa k tomu, aby k
nám přišel. Buď se bojí trestu, nebo byl špatně vychován a pojednou se
objeví u něho bázlivost nebo vzdorovitost. Deset až patnáct metrů před
námi se zastaví, a ani prosby ani hrozby ho nepohnou k tomu, aby se k
nám přiblížil. Nikdy nesmíme se rozjíti nebo rozběhnouti ke psu; lépe
učiníme, couváme-li pozpátku a snažíme se po dobrém ho přiměli, aby nás
následoval. Nepomůže-li to, a cvičíme-li náhodou v otevřeném terrainu,
posadíme se někam do příkopu, za keř a pod., kde nás pes nevidí, a
děláme, jako bychom se o něho nestarali. Obyčejně přijde za chvilku sám.
Ani nás ovšem nenapadne chytili ho snad za obojek, dokonce už ne shora!
Naopak, lichotivě ho hladíme po hlavě, mluvíme k němu laskavě a chválíme
slovy „tó ibra sem". Pak vstaneme, jdeme dál, a několikrát pokus
opakujeme. Konečně zkusíme zavolati psa ve stoje. Trestati jej za to, že
nepřišel na zavolání, nemá smyslu.
Povšechné pokyny a technické pomůcky k výcviku psa
Chceme-li řádně a dokonale vycvičiti některého psa,
musíme nejprve znáti jeho vlohy. Jak už svrchu bylo poznamenáno,
zjistíme to již při první výchově, kdy se můžeme přesvědčiti, máme-li
též sami dosti síly, trpělivosti, obratnosti, klidu i cviku k tak těžké
úloze, jako je výcvik psa. Z toho vidíme, že není mnohdy chyba ve psu,
jako spíše ve cvičiteli. Vidíme, jak se mnozí moří celé měsíce, zatím co
druzí naučí psa těmže věcem v několika málo týdnech, protože si dali
práci se studiem temperamentu svého svěřence a dle toho se zařídili.
Je-li pes od narození plachý, musíme s ním docela jinak zacházeti, než
se psem drzým a násilnickým. Neuvědomíme-li si toho včas a nezařídíme-li
se dle toho, dočkáme se věru málo vděku.
Vidíme-li, jak cvičitel žádá na svém psu výkony, jichž
nedokáže (nebo nechce dokázali), když mm věc náležitě nevysvětlí, psa
týrá a bije, tu můžeme býti jisti, že jistě nerozumí psí duši. Pes stává
se plachým, bojí se, nikomu nedůvěřuje, a zachází-li se s ním tak dále,
zkazí se úplně. Ne surovostí, ale laskavostí, porozuměním a vžitím se do
duše psovy docílíme nejskvělejších výsledků.
Kdysi cvičili se psi tak, ze se za trest nechávali o
hladu a užívalo se nejrůznějších mučidel, nástrojů atd. a pes se bil do
nemožnosti. Takovýmto drakonickým způsobem donucovali se k provedení
požadovaných výkonů. Pes je konal v neustálém strachu před krutým
trestem, konal je jako plachý sice, ale zatvrzelý a svému pánu
nebezpečný otrok, který viděl největší své štěstí v tom, mohl-li se
vyhnouti svému trýzniteli. Bohudíky a k radosti všem lidem dobrého srdce
nabylo se dnes názoru opačného, že totiž laskavost všecko zmůže, a tak
vychováváme si dnes psy, kteří nás nedočkavě očekávají a nadšeně vítají,
přijdeme-li domů, a kteří se s chutí a láskou podrobují našim rozkazům.
My pak, kde můžeme, stupňujeme tuto radost k práci pochvalou a pamlskem.
Pes nemá míti nikdy pocit, že vyplňuje nějakou mrzutou
povinnost. Musí se všemu učiti řekl bych ve hře. Proto hned z počátku
vyhneme se všemu nátlaku, abychom mu nevzali chuť a nevzbudili nelibost.
Nejraději začneme s cvičením, má-li se pes k němu sám dobrovolně, je-li
„v náladě". Věk, v němž máme začíti s cvičením, není přesně určen. Není
však radno začínati příliš brzy, zvláště s některými cviky, jako na př.
skákáním a p., pokud není pes dosti silný a vyvinutý. Jinak budeme míti
ze psa brzy mrzáka. Myslím, že nejvhodnější bude začíti v 10. měsíci. (S
výchovou jsme ovšem začli už dříve!)
Pokud trvá cvičení, krmíme psa dobře, ne však
přespříliš. Hladový pes jest mdlý, překrmený je neohrabaný, krom toho
ztuční, zlenoší, a přestane ho práce těšiti. Nejlépe nás poučí
zkušenost, mnoho-li a jak máme krmiti.
Pokud se pohlaví týče, hodí se dle starých zkušeností k výcviku lépe
fenky než psi, protože již od přírody jsou přítulnější, oddané a věrné,
citlivější, při tom však ostřejší než psi, a nedají se také při cvičení
rušiti stopami jiných psů. Pes rád zaběhne si po stopě nějaké psí
tulačky, rád se tu i tam zastaví u některého zajímavého rohu, stromu
atd. Nepotřebný je pro nás pes líný. Ale ani přespříliš ostré psy nemáme
rádi, neboť v policejní službě jest třeba, abychom mohli psa kdykoli
odvolati a zaraziti v útoku, aby nezpůsobil nepříjemnost nebo dokonce
neštěstí.
Nutně potřebujeme při cvičení také nějakého pomocníka.
Chceme, aby byl aspoň trochu intelligentní, odvážný a dobře obeznalý se
svým úkolem.
Na pomocníku záleží velmi mnoho, a některých cviků, jako na př. hlídání
předmětů, odmítání potravy z cizí ruky, zaštěkávání, navykání na
střelbu, hledání a p. nelze vůbec prováděti bez pomocníka. Jest ovšem
jen na prospěch, můžeme-li své pomocníky měniti tak často, aby si na ně
pes nezvykl.
K cvičení potřebujeme též několik pomůcek. Předně
dobrý, pevný, stahovací obojek s kroužkem, za nějž možno upevniti šňůru.
Dále dvě šňůry, jednu kratší k obyčejnému vodění, druhou dlouhou, asi 5
- 10 metrů, ku cvičení při stopování. Nezbytně potřebujeme zvláště
upraveného dřevěného špalíku (kozlíku), který možno dle potřeby zatížiti.
Dále revolver nebo pistoli se slepými náboji, píšťalu (pokud možno
takovou, jakých je v užívání co nejméně), a prak, který si zhotovíme
sami. (Návod svrchu uveden.) Dále dřevěnou přeskakovačku, seřízenou tak,
aby se dala posunovati až do výše tří metrů. Konečně pevný, pokud možno
nenápadný ochranný oblek pro pomocníka ke „cvičení s mužem", a postroj
přes prsa (místo obojku), potřebný ke stopování. Od případu k případu
potřebuje se ještě různé pomocné náčiní, jež bude u jednotlivých cviků
blíže uvedeno.