Policejnímu psu přísluší dvojí úloha: úloha psa
strážného a úloha psa stopovacího. Úloha první je mnohem lehčí a lze jí psa nejsnadněji naučiti, kdežto druhá klade velké a mnohostranné
požadavky jak na učitele tak na žáka.
Nejdůležitější a stopovaného
vypátrali, zadržeti a zaštěkati. K výcviku psa na stopě zbývají nám jen
dvě možnosti. Téměř každý pes, zvláště v mládí, jeví snahu pospíchali za
hozeným předmětem a hráti si s ním. Největší požitek má v dohánění
kutálejícího se předmětu. Jakmile však dohnal valící se předmět, tu
neučiníme-li tak my, pokusí se sám rozkutáleti ho znovu a znovu ho
chytit. Známe dále mnoho štěňat, která sama od sebe přinesou hozený
předmět pánu zpět, aby jim jej znova předhodil. Takovýto talent ceníme
pro budoucí policejní službu velmi vysoko. Pes, který chvátá s vášní za
hozeným předmětem a přináší jej svému pánu, bude s nemenší vášní hledati
týž předmět, který mu někam schováme, a jakmile ho najde, ihned ho
přinese, jen abychom pokračovali ve hře, která se mu líbí. Bude-li vůdce
postupovati přesně methodicky, pochopí pes velmi brzy, že nejrychleji
lze nalézti schovaný předmět, jde-li po stopě svého pána, který předmět
uschoval. První možnost výcviku stopovacího psa byla by tedy dána ve
využití této vrozené hravosti.
Druhá možnost je v tom, že pes, vycvičený již k obraně, nebo takový pes,
který alespoň jeví k tomu talent, snaží se dohoniti cizího člověka,
který ho dráždil a pak před ním prchá a snaží se „vyliti si na něm
žáhu" za „rozlitou žluč" jeho zlobením. A opět: cvičíme-li psa správně
a methodicky, pochopi velmi brzy, že nejdříve a nejbezpečněji dosáhne
svého škůdce, který zmizel již jeho zrakům, když se rozběhne po jeho
stopě.
Cvičení „apportování" klade na vůdce nejtěžší požadavky, protože je k
němu třeba největší trpělivosti. U všech ostatních oborů není nikterak
dle mého mínění zapotřebí dávati na jevo příliš mnoho povolnosti,
protože při přílišné dobrotivosti vůdcově vyvine se u psa jakési
lajdáctví, které vyžaduje pak, aby se se psem zatočilo trochu ostřeji a
to ovšem mu nikdy neprospívá. Aby se mi špatně nerozumělo podotýkám, že
dojde-li mi trpělivost, nezačnu snad psa mlátiti, neboť cvičiteli nesmí
nikdy dojiti trpělivost, protože musí úplně ovládati své pocity a
pohnutí. Největší ctnost cvičitelova není v trpělivosti, nýbrž v umění
ovládati své pocity a hnutí. Aby mi bylo dobře rozuměno, uvedu příklad:
dejme tomu, že cvičím se psem cvičení „daun". Pes už pochopil, co od
něho chci a dvacetkrát už mi to dokázal. Zůstane ležet i když se vzdálím
na 50 metrů. A najednou si vzpomene, vstane a běží k psinci. Doženu ho a
přivedu ho zpět na jeho místo. Opakuje-li se to ještě jednou, pokárám
psa přísnými slovy. Jsem přesvědčen, kdybych se psem zacházel stále
stejně trpělivě jako v bavlnce a ještě stokrát zavedl ho tímto způsobem
na jeho místo, že by mi ještě stokrát utekl. Proto ho ponejprv potrestám
slovem, ale podruhé trhnu několikrát u psince ostnatým obojkem. Jakmile
chci psu ujasniti, že na můj rozkaz má
zůstati ležet, nedokáži toho jinak, než pochvalou a trestem. Pouhou
trpělivostí neujasníme psímu mozku nic.
Vraťme se však k svému thematu, k výcviku v apportování. Při tomto
cvičení radím přece jen k veliké trpělivosti, aby se ve psu nevzbudily
nepříjemné pocity, neboť jakmile ztratí chuť k hledaní předmětů, jakživ
z něho nebude dobrý stopař, resp. nenajde nikdy ztracený předmět. Neboť
na výcvik apportování těsně pojí se výcvik v hledání předmětů a s ním
souvisí zase hledání předmětů na stopě. Z toho plyne, že apportování je
nadmíru důležitý cvičební článek, či dokonce základ. Samo o sobě nemá
apportování pro policejní účely ceny, jenom fakt, že z vášnivého
apporteura stane se zcela jistě i pilný stopař, dodává tomuto cviku
takové důležitosti.
Čtenář poznal z pověděného, že jsem proto, aby se u psa při výcviku v
apportování využilo jeho přirozené hravosti. Namítne-li mi někdo, že
mnozí popírají správnost takovéhoto výcviku, odpojím, že ti páni
kritikové nemají praktických zkušeností v chovu a výcviku psů. Chápu
sice, že na př. u loveckého psa nelze užiti této methody, protože pes,
který si hraje s hozeným předmětem, obyčejně při tom kňučí a lovecký
pes, který by z kňučení vychoval se na psa hafala, nebyl by k potřebě.
Donutíme-li psa k přinášení předmětů násilím, vyvoláme tím nepříjemné
pocity, spjaté s představou donášení a i když po dlouhém a tvrdém
výcviku docílíme toho, že pes skutečně hozený předmět přinese, neučiní
to jistě nikdy s radostí, nýbrž jako velmi nepříjemnou povinnost. A
kdybychom pak takového psa měli přinutit, aby na kilometr sledoval stopu
a hledal ukrytý předmět, byla by to práce ohromně těžká, zdlouhavá a
mnohdy úplně marná. U loveckého psa to konečně tak dalece neškodí,
vzbudíme-li v něm násilným výcvikem nechuť k donášení, protože u něho
vše to překoná lovecká vášeň. Policejnímu psu chybí taková vrozená
vzpruha, která by ho přenášela přes všecky nepříjemnosti výcviku, proto
ji v něm uměle vypěstujeme tím, že pěstujeme jeho vrozený pud přinášeti
hozené předměty. Věcným a odborným výcvikem docílíme pak velmi brzy, že
pes brzy pochopí, že nejde o obyčejnou hračku, nýbrž o povinnost, jíž
musí dostáti.
Cvičení 11. Apportování
Při tomto cvičení vůbec neužíváme ostnatého obojku a vůbec zanecháváme
každého trestání. Cvičení rozpadá se ve dva oddíly. V prvé části
povzbuzujeme a vychováváme ve psu vrozenou jeho hravost v přinášení
hozených předmětů, v druhém oddílu cvičíme vlastní nošení předmětů.
Spojíme-li oba oddíly, nabudeme pak výkonu odpovídajícího plně předpisům
a to tak, že pes rozběhne se za předmětem pouze na rozkaz pánův, sebere
jej, přinese jej co nejrychleji pánovi zpět, sedne si před ním a teprve
na jeho rozkaz mu jej podá. Nesmíme však hned od počátku vymáhati na psu
dokonalé provedení cviku. Tím bychom v něm zcela určitě vyvolali nelibé
pocity a právě toho máme se při tomto cvičení vyvarovati. Vždy mějme
před očima
zda si několikrát předmět vyhodí do vzduchu, po-hraje-li si s ním
trochu, položí-li jej vůdci k nohám nebo jej upustí několik metrů před
ním. Vyrovnání a vysoustruhování celého cviku děje se jen ponenáhlu,
když už pes jeví vyvinutou vášeň donášecí, protože i když pak svým
korrigováním vzbudíme v něm nelibost, donášecí vášeň jednou již
vyvinutá, ji potlačí.
Pro první cvičení volíme jako předměty, jež má pes donášeli, nějakou ne
příliš těžkou věc. Pár spletených rukavic nebo svinutou a provázkem
převázanou punčochu, věchet slámy nebo dřevo asi zdéli 25 cm, ne příliš
tenké a ne příliš silné. Dbejme vždy toho, aby se pes před cvičením
vyprázdnil. Neposkytneme-li mu k tomu času a má-li toho potřebu, bude se
chovat velmi nepozorně, dokud se mu nepodaří ulehčiti si.
Psu poručíme vždy lehnout a pak mu ukážeme předmět (zprvu jen měkké
věci, jako na př. rukavice), jímž ho dráždíme, aby se zakousl. Stane-li
se, necháme mu předmět, aby si is ním trochu pohrál a porval, za čež nám
jistě bude každý pes vděčen.
Za chvíli vyprostíme předmět z jeho zubů tím, že mu z předu nebo se
strany zatlačíme ukazovákem na jazyk nebo uchopíme palcem a ukazovákem
dolní čelist co možno vzadu a ze spodu a lehce mu ukazovákem stlačíme
jazyk. Tak si hrajeme se psem nějakou chvíli a to tak živě, abychom v
něm vzbudili živou touhu žádaný předmět lapnouti a dle chuti si s ním
pohráti. Při tom povzbuzujeme psa z počátku slovy „chyť ho, ks, ks, ks",
později znenáhla změníme rozkaz v „apport ksksks" a konečně si i to „ksks"
odpustíme. Odebíráme-li psu předmět, vyřkneme vždy rozkaz „pusť".
Konečně ukážeme mu předmět, chviličku ho s ním škádlíme (aniž bychom mu
jej však dali uchopit) a pak jej hodíme na několik metrů, při čemž
voláme „apport". (Užíváme slova apport úmyslně, ač je to slovo
francouzské, protože je libozvučnější, než české ,,přines", psi ho lépe
chápou a krom toho je už příliš vžité - ba možno říci mezinárodní.) Pes
se ovšem za předmětem rozběhne a uchopí jej, při čemž ho neustále
povzbuzujeme; zvláště pak, když uchopil předmět, voláme „tó ibra sem
apport" a namáháme se přiměti psa k tomu, aby předmět přinesl k nám. (Při tom často opakujeme
povel „apport", aby se psu vštípil do paměti.)
U mnoha psů docílíme toho, když začneme ustupovati po zpátku, jakmile
pes uchop!! předmět, při čemž voláme „apport sem, tó ibra, apport sem".
Jelikož pes už od dřívějška znal rozkaz „sem", rád poslechne i nebude nesnadno tímto malým trikem
dostati psa k sobě. Záleží ovšem také na tom, zda pes předmět, jejž byl
uchopil, také skutečně donese svému pánu. Většina psů ponese ho více
méně daleko k nám a pak ho upustí. Nám však hlavně záleží na tom, aby
pes vůbec předhozený předmět popadl a podržel, pročež jakmile se jej
dotkne, hned živě ho chválíme
a voláme „tó ibra, apport sem". Upustí-li pes přece však předmět,
neděláme si z toho prozatím nic, klidně jej sebereme a opakujeme.
Jakmile však pes uchopiv předmět ukazuje, ze eventuelně byl by ochoten
jej i přinésti, pohybujeme se pozpátku rychle zpět a živě psa voláme,
abychom uspíšili a usnadnili tak jeho přichvátání
s předmětem. Tím docílíme, že ve většině případů doběhne pes s předmětem
dosti rychle téměř až k nám a upustí jej blízko nás. Upustí-li předmět
cestou, staneme, ihned ho přestaneme chválit, rozkážeme mu však přece,
aby došel až k nám a pak se rozejdeme sami pro předmět. Jakmile
zpozorujeme, že hra již psa nebaví a že se stává nepozorným, přerušíme
cvičení. Jest velmi účelno zopakovali pak se psem cviky vodění na šňůře,
sednout, lehnout a přiběhnout na zavolání nebo hvízdnutí.
Druhý oddíl tohoto cvičení je nošení předmětů. Psa učíme, aby podržel
tak dlouho nějaký předmět, dokud nedostane rozkaz k puštění. Při tomto
cvičení, které jest dosti násilnické, vyvoláme ve psu pocity nelibosti,
pročež chraňme se aspoň pro počátek užiti slova přísnějšího, zvláště u
psů citlivých. Naprosto nesmíme psa plísniti, rovněž neužijeme ostnatého
obojku. Psa k tomuto cvičení přivážeme na šňůru. Jako předmět k nošení
nám dobře poslouží dřevo zdéli asi 25 cm, lehké, oblé, asi 2 prsty
tlusté. Nikdy však nepoužijeme téhož předmětu, kterého jsme užívali v
prvním oddílu při apportování. Raději vůbec necvičme tento druhý oddíl v
těsné souvislosti s oddílem prvním, aby psu nebyla patrna jejich
spojitost. Nelze totiž mnohdy zameziti, aby se u mnoha psů nevyvinuly
při tomto cvičení nepříjemné pocity a představy, spjaté s instrumentem,
který psa netěší. Kdybychom nyní cvičili oba oddíly najednou, stalo by
se nám, že pes, který rád a ochotně přinášel hozený předmět, pojednou by
si ho ani nevšiml, protože užitím téhož předmětu při cvičení druhém,
když jsme psa nutili, aby jej dlouho držel, vzbudily se y něm nepříjemné
pocity, které se nyní vybavily při spatření předmětu. A bylo by nám pak
velmi za těžko,
obnoviti a znovu vyvolati tak radostné apportování jako dříve. Je také
radno při tomto druhém oddílu neužívati rozkazu „apport" nýbrž „drž".
Znenáhla pak, jak první oddíl splývá s druhým, odpadne tento rozkaz a
celý výkon děje se pak na povel „apport".
S vlastním výkonem začneme takto: psu rozkážeme „sednout". Pak uchopíme
slevou rukou horní čelist, s jedné strany vtlačíme mu db tlamy palec, s
druhé strany ukazovák a střední prst a současně vpravíme mu tam pravicí
dřevo upravené k nošení. Levicí vysuneme mu vzhůru horní pysky, pravicí
ztlačíme mu pysky spodní, tak, aby nepřišly mezi zuby a dřevo. Veškeré
pohyby vykonáme klidně, ale pevně, nezpůsobujíce při tom psu bolestí.
Když jsme pravicí stáhli pysky dolů, ponecháme ji jako podporu pod
čelistí, kdežto levicí hladíme psa po hlavě, aby se uklidnil. Rozkaz
„drž" vyslovíme teprve tenkráte, když pes skutečně klidně drží. Pokud se
totiž brání vsunutí dřeva, nevšimne si žádného rozkazu. Snaží-li se pes
zbaviti se dřeva, zabráníme tomu pravicí, při čemž však levice podporuje
ji tím, že jí uchopíme psa za uši nebo za týl a táhneme ho lehce zpět.
Při tom ho malíčkem živě drbeme v kožiše. Tento trik obyčejně okamžitě
psa uklidní, zvláště uklidňujeme-li ho slovy „to ibra drž, tak, to ibra
drž". Podržel-li pes nějakou chvíli dřevo, poručíme „pusť", při čemž
levicí jej pustíme a pravicí uchopíme dřevo. Učinili bychom velkou
chybu, kdybychom nyní teprve začli psa chváliti. Pes vztahoval by totiž
veškeru chválu na výkon nejposlednější a to je puštění dřeva. Psa musíme
naopak chváliti, pokud drží dřevo. Opakujeme celé cvičení dvakrát a
teprve po třetí provedeme psa několik kroků. Po několika cvičeních, když
jsme psa uchopili levicí za uši nebo za šíj,
jak popsáno, můžeme pravici vzdálit! a jí pak poklepáváme psa
přátelsky, drbeme ho v kožiše a neustále chválíme ,,to ibra drž".
Pozorujeme-li, že pes má v úmyslu dřevo pustiti, zaujme pravice rychle
svoje postavení, levicí chytneme psa trochu ostřeji, odpadne na okamžik
naše chválení, rozkaz „drž" zazní hlasitěji a určitěji, třeba že ne
nepřátelsky. Jakmile se pes uklidní a znovu drží, znova ho pochválíme.
Po prvních čtyřech cvičeních necháme psa, aby držel dřevo aspoň 1 minutu
a dobu protáhneme čím dále tím více, aby psu se ujasnilo, že hlavní
význam celého cvičení tkví v pevném držení předmětu, nikoli v jeho
puštění. Prvá cvičení ne-protahujeme déle než 20 minut. Ponenáhlu
upustíme od vypomáhání rukama a tu i tam se chvílemi taky narovnáme,
protože při dosavadním cvičení stáli jsme u psa shrbeni. Pak to zkusíme
s malými pohyby kolem psa, nejprve krok v levo, do předu, v právo,
konečně ho i obejdeme. Při tom neustále opakujeme svůj rozkaz. Vydrží-li
to pes a nepustí dřeva, zkusíme, půjde-li to už s nošením. Radím, aby se
k tomu podnikla malá příprava. Psa posadíme, staneme před ním, poručíme
„sem" a couváme před ním po zpátku, při čemž nás pes neustále
následuje. To opakujeme asi 5 -6 kráte, pak vsuneme mu do tlamy dřevo, několikrát ho
obejdeme a pak vstoupíme před něho, poručíme „sem" a couváme jak svrchu
popsáno. Z opatrnosti přidržujeme svou pravici pod jeho čelistí, abychom
zabránili vypadnutí dřeva. Pustí-li pes dřevo přece, cvičíme s ním znovu
nejprve zase v sedě, ale pak pokročíme v cvičení dále. Nechce-li pes ani
pak udržeti dřevo v tlamě, necháme ho jiti za sebou nějakou chvilku bez
dřeva a pak, jak couváme pozpátku, mu pravicí zasuneme přece dřevo do
tlamy a při tom ihned rozkážeme: „drž!" Dříve, než pes pustí dřevo na
náš rozkaz, poručíme mu nejprve sednout. Mimo to však několikrát poručme
psu sednout, aniž bychom na něm žádali vydání dřeva a pak mu povelme, aby nás znovu
následoval se dřevem. Cvičení zvolna protahujeme až na 1/2 hodiny.
Když jsme přešli k nacvičování tohoto druhého dílu celého výcviku, je
radno na několik dní první díl, totiž apportování, úplně vynechat.
Teprve pak, když pes již dovede dřevo dobře nositi, můžeme vsunouti
oddíl prvý, avšak vždy tak, aby přišel na řadu dřív a aby mezi ním a
mezi částí druhou uplynula asi čtvrthodina.
Nyní cvičíme již nošení předmětu bez šňůry, pes běhá volně za námi,
krokem i klusem. Pak uložíme mu, aby nesl větší předmět ze dřeva, ne
však těžší než 1 kg. Učíme ho, aby nosil i jiné předměty a pokaždé
začneme tak, jak zde popsáno.
Později můžeme se pokusiti
již o to, aby obě části výcviku splynuly v jediný výkon. K tomu upotřebíme předmětu, jehož jsme používali v první,
„hravější" části výcviku. Předmět hodíme se slovy „apport"; pes za ním
poběží, lapne jej a chvátá s ním k nám. Jakmile se nám blíží, couváme
několik kroků nazpět s rozkazem „to ibra apport sem". Musíme dobře
pozorovati, kterou chvíli zamýšlí pes upustiti předmět. Abychom tomu
předešli, staneme nebo jdeme mu několik kroků vstříc a velíme „drž,
sem!", poručíme psu „sedni" a „pusť". Než jsme však poručili vydati
předmět, živě psa chválíme. Upustil-li ho však pes přece, jdeme k němu
klidnými, ne však příliš pomalými kroky, předmět zdvihneme, poručíme psu
„sem",, zasuneme mu předmět do tlamy a rozkážeme „drž, sem". Opakujeme
tak dlouho, až pes cvičení provádí dokonale a znenáhla při tom
vynecháváme výraz „drž". Postupně házíme psu nejrůznější předměty.
Nechce-li některý popadnouti, přivedeme ho k němu, dáme mu jej do tlamy
a poručíme, aby jej nesl za námi, při čemž ovšem ho živě chválíme. Cvičíme-li s předmětem, který pes nerad nosí, pro změnu mu předhodíme
jednou nebo dvakrát také věc, do které se rád zakousne a kterou rád
přinese. Když jsme toto cvičení důkladně psu vštípili, zdokonalíme je
tím, že nesmí za hozeným předmětem dříve, dokud k tomu od nás nedostal
rozkazu.
Psa přivážeme na šňůru, již držíme v levé ruce. Pes si lehne a my hodíme
nějaký předmět. Pes chce za ním, ale poručíme mu lehnout na své místo,
nějakou chvíli musí ležet, pak ho pustíme se šňůry a poručíme „apport".
To cvičíme tak dlouho, až pes i bez šňůry zůstane ležeti, pokud
nedostane rozkaz k přinesení.
Cvičení 12. Hledání ztracených předmětů
K tomuto cvičení znamenitě se hodí louky s nepříliš dlouhou travou,
strnišťata, zoraná pole a pastviny.
Psu, z něhož má se státi pes policejní, nedovolme nikdy, aby se zabýval
honbou koček, myší, krys a podobné havěti. Dobrmani, vlčáci i Airedalové
jsou vášnivými lovci myší atd., kdežto rottveileři nenacházívají v
tomto lovu už takové záliby. Nikdy to psu nestrpme, protože by nás to
později při cvičení značně rušilo. Vášeň tuto potlačujeme ve psu hned od
začátku výcviku a při každé příležitosti. Podaří-li se nám to, nemusíme
se obávati, že by pes při cvičení v přírodě místo své práce honil zvěř.
Pracujeme na př. se psem, který honí rád myši, na poli, jež si jimi jen
hemží a cvičíme při tom cvičení 1., při čemž každou pozornost, kterou
věnuje kde které podezřelé myší díře, odměníme mocným trhnutím šňůrou. O
tom, jak odnaučiti psa této nectnosti, pojednal jsem obšírněji v
kapitole o poslušnosti. (Cvičení 6. „Fuj".)
Učební plán k tomuto cvičení jest asi takový:
psu rozkážeme 3 - 4krát přinésti některý předmět,
který rád nosí, po té ho přivážeme ke stromu,
patníku, kameni nebo pod. Pak vezmeme předmět
a odcházíme, při čemž neustále psa na věc upozorňujeme, buď tím, že ji držíme ve výši, nebo
předmětem pohazujeme a znovu ho chytáme a stále
při tom psa povzbuzujeme k pozornosti a několikrát opakujeme také rozkaz „apport". Když jsme
ušli asi 40 metrů, upozorníme psa ještě jednou
hodně důkladně na předmět tím, že ho vyhodíme
do výše a necháme padnouti. Pak se vrátíme touže
cestou zpět, pustíme psa a rozkážeme: „ztratil, apport". Pes snaží se nalézti
předmět a my ho povzbuzujeme hlasitým „ztratil". Jakmile pes předmět najde a popadne, zavoláme povzbudivě a přátelsky „apport" a když ho nese, chválíme „apport
sem, to ibra". Jakmile pes upustí předmět, přestane
ihned pochvala.
Na otázku, kdy smíme už začíti s cvičením popsaným, odpovídám, že záleží
zcela na hledači vášni psa. Nikdy však nezačneme dříve, dokud pes
neprodělal aspoň plných osm dní prvé části ve výcviku v nošení, takže už
aspoň chápe význam slova „apport" a přinese předmět na několik metrů k
pánovi. Je-li při tom pro nošení vášnivě zaujat, můžeme klidně začíti s
popsaným cvičením, protože hledáním předmětu zvýší se psu nosiči a
hledači vášeň tak, že snadno přemůže pak všelijaké nepříjemné pocity,
které snad se dostaví během cvičení.
Se psy, nemajícími pro přinášení předmětů takového porozumění,
procvičíme první oddíl cvičení 11. patřičně déle a eventuelně to zkusíme
s apportováním na velkou vzdálenost. Zjistíme-li při tom, že pes jeví o
věc zájem, pokračujeme v cvičení,
jakmile však zjistíme, že to psa nezajímá, nechme raději všech pokusů a
nejprve vycvičme ho důkladně v apportování. Takového psa učíme pak
raději, aby hledal našeho pomocníka a jakmile pochopí, že na určitý
rozkaz má sledovati stopu, nebude mu za těžko najiti také ztracený
předmět. O tom, jak se provádí hledání pomocníka, poučí nás cvičení 14.
Celý výcvik záleží v tom, že určité a stále se opakující vlivy a dojmy,
vížící se k některému výkonu, jsou s ním tak spjaty, že chceme-li, aby
pes provedl některý výkon, musím v něm nejprve vyvolati zvláštními
zákroky zvláštní dojem nebo rozpoložení. Hlavní vliv, působící na psa ve
většině případů, jest náš rozkaz. Jsou však i jiné vlivy, vedlejší a
těch nesmíme zanedbávati. Na př. sledujme, jak se provádí podle předpisu
hledání ztraceného předmětu. Pes si lehne tak, aby neviděl, kam se
předmět schovává, pak na otisku nohy nebo přímo u dotyčné osoby dáme mu
zvětřit a konečně mu rozkážeme „ztratil - apport". Hlavní dojem psův je
nyní náš rozkaz „ztratil, apport", ale jsou tu i vlivy a dojmy
vedlejší, totiž větření a lehnutí na rozkaz „daun". Při znaleckém
výcviku psa nutno dbáti vždy toho, aby především se vštípil hlavní
dojem. Proto, abych mu usnadnil pochopení, oč vlastně jde, netrvám z
počátku na tom, aby lehl a ani se nehnul, nýbrž raději ho přiváži.
Jakmile totiž odejdu s předmětem, na něhož ho stále upozorňuji, tu pes,
aby lépe viděl, co s ním dělám, jistě vstane. Kdybych trval nyní hned' z
počátku na přesném provádění cviku a jakmile pes vstane, hned ho káral,
tu bych ;mu zatemnil celou věc, protože by nepoznal, je-li účelem celého
cvičení hledání předmětu nebo správné ležení dle rozkazu. Teprve jsme-li
si jisti, že pes dobře pochopil, co mu chceme, když rozkážeme „ztratil
apport", poručíme mu, než s předmětem odejdeme, lehnout. Pak není již
zapotřebí, abychom psa upozorňovali na předměty,
nýbrž prostě, jdeme, nenápadně předmět upustíme a hned se po své vlastní
stopě vrátíme. Ponenáhlu stopu prodloužíme na 80 m, protože na stopě
příliš krátké zvykl by pes nepořádnému hledání. Místo, aby šel po stopě,
prohledával by pole napořád. Upozorňuji při tom, že předmět, jejž mu
dáme hledati, nebude nikterak nápadný, a že ho položíme tak, aby psu
nebyl příliš na očích. Pomalu přejdeme také k tomu, jak se psu dává
zvětřiti stopa před hledáním. Odvážeme ho od šňůry, dovedeme k začátku
stopy, přidržíme mu dlaň ruky nebo vnitřek klobouku chvilku před nosem,
ukážeme na stopu a poručíme „ztratil hledej!" Z počátku nikterak
nekrotíme jeho vášně, se kterou se pustí plným tryskem po stopě, a
nenutíme ho k plánovitému, pomalému zkoumání stopy. Ovšem nikdy také do
něho nestrkáme, abychom ještě zvětšovali jeho rychlost a bezhlavost, jak
to namnoze vídáme na zkouškách policejních psů.
Při tomto cvičení především zkoumáme, jak jde vítr. První cvičení
provedeme k ulehčení úkolu proti větru. Jakmile však stopu prodloužíme,
nesmíme již ji vésti proti větru, protože to by psa svádělo k větření
shora, a nevěnoval by stopě náležité pozornosti. Kdybychom cvičili jen
při protivném nebo postranním větru, selhal by nám při každé jen poněkud
těžší úloze, a staré stopy by už vůbec nerozluštil, i kdyby měl nos
velmi jemný. Je-li vítr nepatrný, neškodí konečně hledání proti větru
nebo přes vítr, jakmile však vane jen poněkud silnější vítr, vždy dáme
psu hledati jen po větru. Později při hledání stopy učiníme několik
kliček a záhybů. První záhyb nebudiž příliš ostrý. Přeběhne-li pes
kličku, nechrne ho, aby pokud možno sám chybu napravil. Aby pes -
ztratí-Ii stopu, nelelkoval, nýbrž snažil se znovu ji nalézti, povzbuzujeme
ho slovy „ztratil". Jakmile najde stopu znovu, pochválíme ho „to ibra,
ztratil apport, to ibra". Většina psů, jakmile je pustíme po stopě,
poběží plným tryskem. Má-li však pes býti užitečným pomocníkem ve službě
policejní, musí si navyknouti pomalému a důkladnému prohledávání a čtení
stopy. Spatříme-li psa, který krátkým galopem se skloněným nosem čte
takřka každý krok stopy, je nám to důkazem, že své věci dobře rozumí, a
že pochopil, co se od něho požaduje. Nejlepší prostředek, jak psa
příměti ke klidnému hledání, jest práce na řemenu. Neradím však, aby se
s ní už teď začlo.
Mohlo by se stati, že bychom tím psa připravili o
radost, kterou mu hledání jinak skytá, a krom toho jistě utrpěla by újmu
jeho samostatnost, které má při kriminální práci tolik zapotřebí.
Pomůžeme si jinými prostředky, na př. že při hledání stopy často
kličkujeme. Začínám obyčejně stopu s větrem v zádech, jdu přímo asi 50
m, pak zatočím do leva (mám tedy postranní vítr z leva) a jdu opět 50 m,
pak zatočím v právo, takže mám opět vítr v zádech, po 50 metrech zatočím
opět v právo, takže mám vítr z pravá. Jdu 50 m, položím předmět a vrátím
se touže cestou zpět. Předmět položím tak, aby pes od něho dobře mohl
zachytit vítr. Nehodím ho tedy ani daleko před konec stopy, ani v našem
případě na levo od stopy, nýbrž položím ho buď přímo na stopu, nebo v
našem případě na právo vedle stopy tak, aby pes předmětu přímo sice
nespatřil, ale přece zvětřil.
Nyní začneme také s tím, jak se větří počátek stopy. Není to nikterak
snadná práce, a závisí velmi na nadání psa, naučí-li se tomu čili nic.
Pes se při tomto úkolu musí naučiti myslet! Lovecký pes, sledující
postřelenou zvěř, má úkol daleko jednodušší. Uvedeme-li loveckého psa na
stopu postřelené zvěře, potáhne mu to nos samo k zemi, a uvidíme, s
jakou chtivostí possaje do sebe pach zvěře, který v něm probouzí
veškeru lovčí vášeň. Krev poraněné zvěře sesílí znamenitě stopu, krom
toho bere se stopa osamělým lesem, kde ho nic neruší, nanejvýše stopa
jiné zvěře, jež křižuje prvou stopu. Policejní pes má však úlohu značně
těžší. Pes, žijící mezi mnoha a mnoha lidmi, má nyní sledovati stopu
jednoho z nich. Proto musíme najiti nějakou mocnou páku k jeho jednání,
a tou je jednak probuzená vášeň hledati uschovaný předmět, a jednak cit
pomsty vůči osobě, jež ho dráždila, který umožní, že pochytí zřetelně
právě její stopu. Pokud klademe stopy v území, kde nikdo nechodí, kde
půda přijímá a opět silně vydává naše stopy, a pokud předmět neuschováme
mezi lidmi nebo jinými předměty, potud není věc tak těžká. Jinak je tomu
ovšem, poručíme-li psu, aby vypátral nějaký předmět, patřící osobě, již
zvětři', mezi hromadou předmětů jiných, nebo má-li vypátrati osobu,
jejíž kapesník dali jsme mu zvětřiti, mezi mnoha lidmi, nebo konečně,
má-li sledovati stopu na území, kde se mnoho chodí.
Denně čteme v
časopisech celé pohádky o tom, co policejní psi dovedou, a domnívali
bychom se tedy, že to není věc tak těžká. Čteme na př., že „v noci z
1. na 2. toho a toho měsíce nalezena byla mrtvola zavražděného ve vsi na
silnici. Dne 3. odpoledne přivedli policejního psa, jenž zvětřil stopu,
sledoval ji tolik a tolik kilometrů do toho a toho dyora, a tam vrazil
přímo do světnice, kde zaštěkal nějakého podomka". - Takováto zpráva je
ovšem ukrutánský humbug. Tento případ uveřejněn byl kdysi v odborném
časopise, a přece jen, uvážíme-li vše, vidíme, že to je naprosto
nemožno, aby pes za tak nepříznivých okolností stopu zvětřil. Když
zavražděného našli, byl u něho někdo, kdo zjistil, že tu leží mrtvý, a
pak běžel věc oznámiti. Kdyby i nakrásně se nikdo k mrtvole nepřiblížil,
přece jen přišla soudní komise, jež ji ohledala, a krom toho přišli
lidé, již ji odstranili. Víme-li ovšem už předem, kdo je pachatelem
činu, nebude nám nikterak za těžko dirigovati psa určitým způsobem a
směrem, a přijdeme-li k pachateli, přiměti ho, aby zaštěkal. Laik věří
potom, že pes je schopen výkonů podivuhodných, ale my, kteří víme, jak
těžko bývá uvésti psa na starou stopu, tomu nevěříme. Naši psi docílí
skutečně mnohých krásných výsledků na staré stopě, ale nutno je k tomu
systematicky cvičiti. A přece jen nebudeme asi oplývati mnoha
specialisty, kteří by dovedli bezpečně sledovati starou stopu. A i tito
specialisté budou pracovati s jakousi bezpečností jen za okolností
příznivých.
Se psem jsme nyní tak daleko, že ví, co znamená rozkaz „ztratil apport".
Nyní nám záleží na tom, aby se položil, zatím co ukrýváme předmět.
Není-li pes v cvičení „daun" úplně kovaný, necháme ho ještě na šňůře a
přivážeme ke stromu, keři, kameni a pod. a při tom poručíme mu lehnouti,
nebo k tomu použijeme zvlášť sestrojeného řemenu. Nejlépe učiníme,
procvičíme-li před započetím úlohy se psem důkladně cvičení „daun", aby
se mu to znovu vštípilo v paměť, protože jakmile jednou je cvičení v
proudu, nesmíme už psa korrigovati, abychom v něm nevzbudili
nepříjemných pocitů a tím i nechuti k hledání předmětu. Když jsme ukryli
předmět, uvolníme psa, zavedeme ho k začátku stopy, poručíme lehnout, a
přidržíme mu klobouk nebo jiný předmět, jejž nosíme u sebe, k nosu, při
čemž klidně opakujeme „ztratil apport". Většina psů bude se z počátku
vzpírati, když jim podržíme před nosem nějakou věc. Máme-li psa příliš
citlivého, a protiví-li se našemu zákroku přespříliš, přidržíme mu
předmět u nosu jen malou chvilku, a pak ho pustíme s klidným „ztratil
apport". Postupně však zvykáme ho na delší držení předmětu před nosem.
Pozorujeme-li, že pes sleduje stopu již s jistým stupněm dokonalosti,
začneme s ním cvičiti sledování cizí stopy. Nejprve navykáme ho, aby
apportoval předměty cizích osob. Předpokládám ovšem, že do té doby
naučil se pes apportovati přesně dle předpisu. Psu poručíme lehnout, a
někdo cizí hodí smuchlané rukavice, kapesník, nebo kousek dřeva, my pak
poručíme psu, aby předmět přinesl. Nechce-li se chopit předmětu,
poručíme mu, aby ho nesl. Jsme-li se psem už tak daleko, že ochotně nosí
předměty, patřící i cizím lidem, dáme mu někým schovati některý svůj
předmět, jejž pes už měl v tlamě. Vrátí-li se cizinec zpět, dáme psu
zvětřiti na jeho klobouku nebo některé jiné věci a pošleme ho po stopě.
To děje se za těchže podmínek a rozkazů jeho při hledání na stopě
vůdcově.
Počíná-li si pes při cvičení obratně a pohotově,
začneme s dalším zdokonalováním a doplněním výkonu.
Psa položíme tak, aby neviděl, kam jdeme, a stopu prodloužíme ještě
více. Nevrátíme se touž cestou, nýbrž uschovavše předmět vrátíme se
velkým obloukem k východišti. Při tom dbejme, aby pes cestou nezvětřil
naši zpáteční stopu a nedal se tak masti ve správné cestě. Na př. začnu
cestu s větrem po pravé straně, po 100 metrech zahnu v levo, po sto
metrech zahnu znovu v právo, ujdu dalších 100 m, uschovám předmět; nyní
však se nesmím vrátiti obloukem v právo, protože by pes větřil proti
větru mou zpáteční stopu. Proto se vrátím obloukem v levo, po větru.
Předmět pokryji zemí, trávníkem nebo kamením, později ho zahrabu
hlouběji. Tu i tam jej také umístím někde ve výši, na keři, na kolíku
atd., ale vždy tak, aby jej pes pohodlně dosáhl. Nesmíme však těchto vysokých
úkrytů používati příliš často, neboť pes by pak každý strom a kolík
očmuchával a prohlížel, není-li na něm předmět uschován. Krom toho by si
příliš navykl hledati se vztyčeným nosem a toho si nepřejeme. Ponenáhlu
užijeme i cest, po nichž se chodí. Zprvu cvičíme jen na cestách, po
nichž se chodí jen zřídka, později na frekventovanějších polních
cestách, pak na obecních silnicích, konečně na dlážděných silnicích,
ovšem docela klidných. Jsem přesvědčen, že jen velmi málo psů bude moci
spolehlivě sledovaťi čerstvou stopu na dlážděné silnici. Kdo má takového
psa, ať ho nikdy neprodává, protože není k zaplacení!
O výcviku na řemeni a o sledování staré stopy pojednávám v kapitole o
„hledání pomocníka".