Bič a veškeré bití úplně vyloučeno, působí se pouze
slovem a rukama. Pes má bodlinový obojek a na sdrhovacim kruhu zapjatý as 1 1/2 m dlouhý, úzký řemínek.
Cvičitel sedne na židli, psu poručí, aby sedl těsně
vedle jeho levé strany, hřbetem do rohu místnosti, řemen přeloží přes
svá stehna a přišlápne pravou nohou, tak aby byl mírně napiatý. Pohladí
psa po hlavě levou rukou, načež tuto ponechá nad mordou tím způsobem, že
palec zůstane přiložen na horním pravém pysku proti špičáku, ukazovák
proti levému špičáku, ostatní prsty přiloženy na levém pysku. Nyní mírně
přitiskne pysky levou rukou k špičákům tak, aby pes mordu poněkud
pootevřel, poručí zřetelně "přines" a vsune pravou ruku z předu, hřbetem
k hornímu patru obrácenou lak do mordy, aby prsty nalevo něco vyčnívaly
ven. Kdo je choulostiv, nebo má kanícího psa, může použiti přitom kožené
rukavice, bez které jsem se vždy obešel. Na tomto základním hmatu, který
dává cvičiteli do rukou mírný vynucovací prostředek, jejž možno celou
škálou stupňovati, jest založeno pevné cvičení v přinášení.
Při tomto cviku počínají si psi různě. Psi. kteří byli
učeni na „pac" nebo „panáčkování", již při sednutí vedle pána zvedají
jeden nebo oba přední běhy na jeho klín, nebo smetají ruce se své hlavy,
což je první připomínkou "hravého" výcviku a musí býti v zárodku
zmáčknutím a sražením zvednutého běhu zamezeno. Rozkročením nohou tak,
aby levé stehno přišlo těsně k přehrudí psa, následkem čehož řemínek se
stáhne a dá psu mírně pocítiti obojek, lze této nectnosti poněkud
odpomoci.
Nezkažený pes hledí kroucením hlavy a pohybem jazyku
zbavili se ruky z mordy. To hledíme zameziti mírným přidržením horní
čelisti levou rukou a obejmutím dolní čelisti přečnívajícími prsty a
palcem pravé ruky. Pes ruku v mordě brzy strpí. Když cítíme, že pes
mordu jaksi sevřel a ruku jaksi drží, rozkážeme "pusť", nadzvedneme při
tom ukazovák se středním prstem vzhůru proti horní čelisti, čímž jest
pes nucen mordu poněkud pootevříti, a ruku vysuneme. To opakujeme denně
as 20kráte po několik dnů, až pes při rozkazu „přines", sám mordu otevře
a vsunutou do ní ruku přidrží. Toto přidržení se podporuje zpočátku
podepřením dolní čelisti, buď postaveným palcem nebo pod čelist
podloženými prsty levé ruky. Drží-li pes ruku sám. bez pomoci, přistoupí
se k dalšímu, velmi důležitému, a pokud vím, neznámému cvičení, t. j.
naučení psa od samého základu, aby nikdy před rozkazem "pusť" nesenou
věc z mordy nevypustil. Bývá zábavněsmutná podívaná při hledačkách na
vůdce stojícího před psem, který má koroptvičku v mordě, kterak
úzkostlivě a rychle podkládá ruku a při tom volá „pusť", ač již před
rozkazem k zemi padající kořist' na této cestě šťastně zachytil.
Nepodaří-li se to a slabě postřelená a v husté řepě nebo jeteli zmizí
nadobro, je to velmi nemilou příhodou. V Brně 1922 při hledačkách prchla
tímto způsobem jednomu kandidátu kachna březnačka, což je zajisté
mrzuté.
Lehce se dá této, při praktickém vykonávání honby tak
nepříjemné nectnosti psa předejiti, dbáno-li hned zpočátku toho, aby pes
mordu před rozkazem „pusť" neotevřel, ani tehdy, je-li za nesený předmět
taháno. Jakmile pes ruku v mordě strpí a ji mírně stisknutými čelistmi
drží, založí se prstenní prst, při velmi široké ruce prostřední prst za
levý špičák, palcem se přidrží trochu dolní čelist a zcela zvolna se
táhne morda ku předu a zase tlačí zpět, tak aby ruka z mordy nevyjela,
(při tom opakuje se rozkaz „přines") potom stejným způsobem se markýruje
vytáhnutí ruky na obě strany. Docílíme tím dvojího. Pes brzo se snaží
ruku udržeti a proto sesílí hmat. který se dá pak cvikem dle potřeby,
silnějším nebo slabším taháním regulovali, při čemž pes zvyká hned
zpočátku, aby nepustil dříve, dokud nevysloven k tomu rozkaz. Když pes k
spokojenosti cvičení provádí, podáme mu místo ruky slaměný kozlík lak,
jako zpočátku ruku. Málokterý ho hned v mordě podrží, většina psů se
snaží kozlík jazykem vystrčili. Tomu zabráníme mírnou pomocí, obyčejně
stačí nadzvednutí dolní čelisti levou rukou vzhůru. Druhý, třetí den pes
kozlík drží (vždy v sedě) a nutno hned od počátku dbáti toho, aby hlavu
měl vzhůru zdviženou. Drží-li kozlík v sešněrovaném místě bez pomoci,
počneme zaň tahati a sice mírně a králce na právo i na levo lak jemně,
abychom ho psu z mordy nevytáhli, čemuž oba tlustší konce napomáhají,
opírajíce se psu o čelisti. Pes se bude brzo snažiti kozlík udržeti a i
tu sesílí dle potřeby hmat. Při tahání kozlíku měníme levou ruku s
pravou a necháváme psa v nejistotě, při které ruce mu poručíme „pusť".
Pes takto již připravený, najednou selže a nechce kozlík ano i ruku
přijmouti, dělá jako by se nebyl vůbec ničemu naučil. S klidem a bez
rozčilení, ale rozhodně, zasáhneme s cvikem od samého počátku, jenže
sesílime trochu tlak levé ruky na pysky a selhal-li při kozlíku,
motouzem ovinutým místem mu trochu zřetelněji pojezdíme pod nozdrami,
tlačíce zároveň pysky mírně k špičákům, načež jistě rychle otevře mordu
a věc podrží.
Při každém dalším selhání budiž tlak na pysky
opakován, ale při tom dbáno, aby pes nebyl přestrašen nebo moc častým
opakováním cviků znechucen.
Je sice nutno vždy odpor psa zlomili a žádané si
vynutiti, ale všeho s mírou, takže leckdy nutno se spokojili dobrou vůlí
a upustili od úplného provedení. Časem se to poddá a dohoní.
Když jest pes v držení jistým, nutno žádali, aby také
při rozkazu "pusť" ihned vypustil, čehož docílíme rychle v rozkazu dle
potřeby sesíleným, již známým tlakem na horní rty. Dosud byl pes cvičen
někde v místnosti, nebo na dvorku. Nyní ho vezměme ven, necháme sednouti,
stoupneme k jeho pravé straně a opakujeme s ním několikráte to, čemu se
učil. Doma dávám psům pouze návod k cvikům a cvičím dle počasí venku
nebo doma, nedbaje toho, zda jest v místnosti nebo vedle klid. Na louce,
kde se zálibou cvičívám, ač druzi psi dovádějí a běhají kolem, naučím
psa také tomu, co mám v úmyslu, ano domnívám se, že pes těšící se na to,
až bude moci dováděti s sebou, snaží se ochotou k práci chvíli tu
uspíšiti. Zde nejlépe, když každý jedná dle svých schopností a
zkušeností. Upozorňuji jen na to, že psa cvičí každý pro drsnou a těžkou
službu a ne pro salon.
Dalším cvikem přinutíme psa, aby kozlík z ruky sám na
rozkaz vzal. Některý pes tak učiní bez obtíží, jiného nutno pracné tomu
učiti. Kozlík přidržíme těsně pod nos, rozkážeme "přines", po čemž levou
dlaní založenou psu do vazu, zatlačíme hlavu směrem ke kozlíku a zároveň
kozlík psu z pravé ruky do otevřené mordy vpustíme. To opakujeme tak
často, až pes bez tlaku levé ruky sám po kozlíku hmátne. Je-li v lom
trochu jistým, stoupneme před psa kozlík držícího, podepřeme levou rukou
dolní čelist, učiníme krok zpět, poručíme "přines", obezřetně psa za
řemen k sobě přitáhneme a necháme sednouti, dbajíce toho, aby kozlíku
nepustil. Některý pes nerad sedne, došed před cvičitele.
Postačí tu malá pomoc pravou rukou, založenou dlaní
pod podbradek, tlačící mírně vzhůru a nazad. Vypustí-li ho, tedy se mu
za rozkazu "přines" tlakem na horní pysk do mordy vpraví a cvičení
opakuje tak dlouho - ne snad týž den, když to nejde, tedy druhý nebo
třetí den - až pes, když couváme, kozlík za námi nosí do rozkazu "sed" a
"pusť".
Při správném počínáni pes, který sám bere, brzo se
tomu naučí a nosí tak dlouho, až koncem kozlíku o něco zavadí, při čemž
ho jistě vypustí. Takto vypuštěný kozlík, vždy s mírným tlakem se psu do
mordy vpraví, čímž se mu dává věděti, že jen na rozkaz "pusť", smí
vydati.
V brzku ho přivedeme k tomu, že půjde pes s kozlíkem
pěkně vedle levé nohy a dá pozor, aby ho jinak než na rozkaz nevypustil.
Od té chvíle budiž vždy před odebráním kozlíku psu poručeno, aby sedl
čelem proti cvičiteli a zahájíme zároveň návod ku sebráni kozlíku se
země. Kozlík držíme pravou rukou as 10 cm od nosu psa, poručíme "přines"
při tom počneme couvati a levou rukou psa ke kozlíku na řemínku
přitahovati. Zde nastupuje účinek bodlinového obojku při cviku v
přinášeni. Jako každého donucovacího prostředku při výcviku psů, je
nutno zpočátku použiti obojku málo citelně, s velkou opatrností a teprve
při zřejmém odporu, dle potřeby silnějším zatáhnutím účinek jeho
stupňovati. Pes brzo pochopí a kozlík chytne.
V cviku tom pokračujeme podávajíce kozlík psu od mordy
vzdáleněji, výše a zase níže, až ho přimějeme k tomu, že ho vezme - vždy
z ruky - zcela blízko od země.
Po uchopení kozlíku učiníme malou procházku se psem, při levé noze s
kozlíkem jdoucím, než ho necháme před sebe sednouti a kozlík, tahajíce
předem za oba konce, po rozkazu odebereme. Na to se opakují cviky s
malým, dřevěným kozlíkem tak dlouho, až se pes po rozkazu bez váháni od
samé země z ruky i tento vezme. Nyní položíme kozlík dřevěný na zem,
pravou ruku přiložíme na hlavici kozlíku před psem ležícího,
poručíme "přines" a nechopí-li pes sám, tedy ho, stojíce tak, že kozlík
leží mezi cvičitelem a psem na obojku přitáhneme.
Nechce-li dobrovolně
sebrati, vezměme pravou rukou za horní čelist, tisknouce pysky pravým
palcem a levý ostatními prsty a přitáhneme mordu až ke kozlíku. Některý
pes sebere kozlík snáze, když ho před ním necháme "downovati" čili "šrumovati"
a potom ho k přinesení pobídneme, rád ho však při vstáváni vypustí, což
mu slabým stisknutím pysků a vpravením kozlíku do mordy, musí býti
odvyknuto. Sebrání kozlíku se země je důležitým bodem při výcviku psa a
radím, aby bylo nacvičeno jen postupem a přinucením, na řízný rozkaz
„přines", a aby psu nebylo trpěno dobrovolné, hravě uchopení a nošení
téhož.
Po zvednutí kozlíku musí pes ihned čelem před cvičitele sednouti, který
z obou stran za kozlík potahá, a když pes tento pevně drží, kozlíkem
hlavu mu poněkud nadzvedne, než rozkáže "pusť" a kozlík odebere. Pes se
takto naučí sebraný předmět držeti s hlavou pozdviženou, podati ho cvičiteli do ruky a nekrčí se, maje při tom hlavu na předhrudí skleslou,
jakoby byl právě po výprasku.
Konečně položíme kozlík na zem, psa vedeme
vedle levé nohy ke kozlíku, na 2 kroky od tohoto dáme rozkaz a táhnouce
levou rukou za řemen, psa poněkud pobídneme směrem ke kozlíku. Tak
pokračujeme, kladouce před rozkazem kozlík vždy o krok dále, majíce psa
na 5 - 10-ti metrové šňůře, až na rozkaz i na tuto vzdálenost kozlík
přinese. Cvičení tato se opakují doma i v poli, až do bezvadného
provedení, také tím způsobem, že se kozlík odhodí, při čemž pes musí
zůstali seděl do rozkazu k přinesení. Provede-li pes i toto k
spokojenosti, následuje při každém odhození kozlíku, později vůbec
každém k zemi padajícím předmětu "down" nebo "šrum" a dbá se toho, aby
pes až do dalšího rozkazu zůstal nepohnutě ležeti, maje
hlavu mezi předními běhy k zemi přitisknutou. Je to prvý cvik k
zabránění ztřeštěnosti při výstřelu a před zvěří, důležitý proto že pes
krocený takto v nejsilnější své vášni uchvátili kořisť, z prvého
rozčilení poněkud ochladne a připomenuv si cvik, sebere a přinese
předmět naučeným, šetrným způsobem, nemačkaje ho. Brzo pes lehá při
padajícím předmětu bez rozkazu, za což je zvláště pochválen.
Prvá kořist' dvěma 10-timěs. cvičencům podaná.
"Dora Litomyšl" s tetřívkem. "Rigo Wanda" s veverkou.
"Dora Litomyšl" s prvou kořistí se země sebranou a přinesenou.
"Dora Litomyšl" přinesla správně dravce.
Stejná cvičení jako s dřevěným, provedou se též se slaměným kozlíkem,
přičemž se dbá, aby pes uchopil kozlík vždy v sešněrovaném prostředku a
poněvadž tento obyčejně drží pevněji než dřevěný, aby na rozkaz ihned
vypustil, čemuž se případně tisknutím na pysky pomůže.
Mezi těmito cviky byl pes vycvičen v lezeni po zemi, čili v plazení, na
rozkaz "Vpřed!". Následuje nošení ptáků a doporučuji vzíti napoprvé
dravce nebo ptáka vránovitého, v rozměrech dle velikosti mordy a
schopnosti psa, sojku, straku, krahulíka, kavku pro psy méně schopné;
havrana, vrány, slabého jestřába pro schopnější. Pes sedí, poručí se
"Přines!" a vystydlý pták se mu přidrží pod nos pravou rukou držící
ptáka za ocas a konec letek tak, aby hřbetem směřoval k mordě psa. Nevezme-li pes sám, tedy se mu pták známým tlakem vpraví do mordy. Levou
rukou se podepře dolní čelist, pravou přidrží nosní hřbet a tím se
předčasnému vypuštění zabrání. Pes po několika cvičeních ptáka chopí a
drží. Kdyby tento hmat byl moc chtivý a prudký, započne se ihned s
bráním ruky a mění se ruka s ptákem tak dlouho, až pes vezme ptáka
zlehka. Před odebráním se pták vždy tahá za ocas i hlavu, načež občas,
aniž by byl odebrán, se pes nechá vedle levé nohy s ptákem choditi, pak sednouti a na rozkaz do ruky podati. Toto cvičení upevní psa tak, že bez
rozkazu vůbec nevydá. Další postup je týž jako s kozlíky, dbá se však
vždy toho, aby pes sebral ptáka se strany hřbetu se složenými letkami, dobře otevřenou mordou, aniž by mačkal nebo jazykem
přehazoval. Je výhodno druh ptáků k přinášeni používaných měniti a to
dle možnosti často, přibrati i čejky a větší bahňáky, jichž větření je
psu buď lhostejno nebo i protivno. Ptáci zůstanou v upotřebení po několik
dnů, třeba by i poněkud zapáchali, byli utahání a umazáni.
Tři spolehliví přinášeči a dva učenníci
Je-li pes tak dalece vycvičen, že po odhození ptáka sám lehne na rozkaz
ho ihned sebere, před cvičitele přiběhne, sedne a na další rozkaz do
ruky podá, přijde na řadu kůže králičí a kočičí.
Sedícímu psu po rozkazu, vpravíme kůži králičí pod 6a popsanou, hřbetem
vpřed do mordy, při čemž, pokud je režným plátnem přepásána, nebude s
nošením velká práce. Po odstranění plátna nebude chtíti některý pes ke
kůži na zemi ležící přivedený, tuto sebrati, což jest zcela vítanou
příležitostí k přesvědčení takového svéhlavce o tom, že musí, vyhnutí že
není, a že neuposlechnutí rozkazu má jen nepříjemné následky v zápětí.
První donucovací prostředek je tlak na pysky, druhý pichlavý obojek.
Nesebere-li pes hned po rozkazu, přitáhneme ho za horní čelist pravou
rukou ke kůži, nutíce ho tlakem pysků k zubům, k sebrání kůže.
Nepostačí-li tato pomoc brzo, použije se citelně bodlinového obojku,
nejdříve mírným přitažením psa ke kůži, potom mírným trhnutím při
rozkazu. U kůže králičí to půjde většinou bez použití obojku, ne však u
čerstvé kůže kočičí, která je obyčejně kamenem úrazu i pro psa s chutí
nosícího, pročež potřebuje býti nošení této zvlášť bedlivě cvičeno. Je
to také základem pro výcvik přinesení srstnaté škodné a hlavně lišky.
Je-li pes i v nošení kočičí kůže jistým, je nutno ho naučili, aby po
každém výstřelu v blízkosti vypáleném rychle downoval nebo šrumoval. Po
tom nacvičíme všechna předuvedená cvičeni bez šňůry. Jakmile pes některý
cvik ledabyle provede, nebo hned neuposlechne, cvičí se neprovedené opět
na šňůře, až to jde vše jak hodinky.
Mezi tím byl pes přistřelen. Nyní vezme se čerstvé střelený pták, vyhodí hezky
vysoko tak, aby padl as 20 kroků od cvičitele na zem, při čemž se
vystřelí a přesně toho dbá, aby pes lehl bezvadně, s hlavou mezi
předními běhy k zemi přitisknutou, zůstal Iežeti. až do rozkazu
"Vpřed". Doleze-li pes as na krok před ptáka, kde zůstane v poloze
dowvn leželi, couvne cvičitel několik kroků zpět. poručí "Přines!" a dbá
toho, aby pes rychle chopil a správně přinesl i odevzdal. Cvičení toto
budiž co možno často opakováno a shledá-li se, že pes jest po ráně a
padnutí ptáka k zemi klidný, možno mu bez plazení nechat přinésti.
Znamenitým utužením apelu je, poručiti mu při tom, je-li as 5 kroků od
kořisti vzdálen, rozkazem nebo písknutím, dle toho, jak byl cvičen, aby
lehl, což zpočátku u většiny psů je nutno naučiti na šňůře. Po lehnuti ho
krátkým hvizdem přivoláme k sobě a teprve novým rozkazem pro ptáka
pošleme.
Před takto na polo v přinášení vycvičeným psem, dbáno-li patřičné
opatrnosti, možno sestřeliti se stromu nějakého většího ptáka a dle
předcházejícího návodu, nabyl-li pes po ráně úplného klidu, nechat ho přinésti. Byl-li pták pouze postřelen, nebo je druhu, který se brání,
nutno nechati psa ležet a ptáka dříve usmrtiti, pak odhoditi a teprve
psa proň poslati. Je-li to druh nebránící se, některý holub nebo
hrdlička, chytíme ho a hledíme psa stejným způsobem, jako při ptáku
mrtvém k přijmutí a nošení navésti, dbáme přísně toho, aby třepajícího
se ptáka nezmáčkl - nastoupí cvik s rukou - a konečně ptáka necháme se
země sebrati. Není-li postřeleného ptáka, nutno tento cvik provésti s
domácím holubem.
Vždy musí pes k tomu býti naváděn, aby vzal za hřbet kořisti ať živé
nebo mrtvé. Nikdy nebudiž pes, který po rozkazu k přinesení předmět
chybně sebral a přináší na cestě ku cvičiteli, jakýmkoli způsobem kárán,
nebo mu předmět bez rozkazu nebo nešetrně z mordy odebrán! Za přinesení
ať dobré nebo špatné budiž pochválen, což je zvláště u živé zvěře
důležito. Psi, kteří byli káráni mezi přinášením, odkládají zvěř před
vůdcem, aby ji lépe chopili, při čemž živá často uprchne. Tací "přinášeči
na splátky" zůstanou nespolehlivými pomocníky myslivce.
Aby pes se stal také mimo vykonáváni služby myslivecké užitečným
pomocníkem svého pána, možno ho nyní naváděli k přinášení všech možných předmětů a
to od haléře, přes klíče do peněženek, klobouků, holí atd..
až později po dalším cviku, do každého nositelného předmětu, dle
výkonnosti jednotlivce, až do váhy 10 kg. Při každém předmětu budiž
cvičeno dle návodu při nošení kozlíků. Mnoho předmětů pes vezme na
poprvé bezvadně, u některých, obyčejně kovových a skleněných, je potřeba
delšího cviku. Přivedl jsem dosud každého psa k tomu, že přinesl všechno
žádané, jen jednomu, tříletému, jinak znamenitému přinášeči, a to hlavně
lišek, jsem po delší práci odpustil nositi klíče, proti kterým jevil
přímo idiosynkrasii. Zvláštní bylo, že láhev od minerální vody s radosti
přinesl. Ztratil-li jsem cokoliv, vše rychle přinesl i kapesní nůž, jen
úplně kovový předmět nesebral, ale vydával u něho tak dlouho, až jsem se
vrátil a sebral ho sám.
Kdo chce psa naučili, aby přinesl vejce, nechť je nechá zpočátku na
tvrdo uvařiti. Při předmětech dlouhých musí býti pes naváděn, aby je
uchopil co možno v prostředku. Dobré jest, když pes umí vytáhnouti a
přinésti zapíchnutou hůl, na stanovišti, třeba v lese na kopci
zapomenutou. Nerad se tam lovec vrací a uspoří při cvičeném psu nejen
značné námahy, ale i hodně času. ano někdy bez psa ani opuštěné
stanoviště s holi by nenašel. Hůl, později sedačku zapíchneme lehce do země,
vezmeme oběma rukama
tak, aby pes mohl mordou mezi rukama chytiti za prostředek hole,
poručíme "Přines" a jak pes (poněkud nakloněnou) hůl drží, odstoupíme
stranou, pobízejíce ho k přinesení.
Každý pes velmi brzo pochopí a i
důkladně zapíchnutou hůl vyvrátí a přinese. Pozoroval jsem. že to většinu
psů bavilo, rádi to konají. Cvičení tato, mající ráz hračky, jsou velice
důležitá, a jako bajky uváděná vypravování o psech, zachraňujících pánům
svým ztracené portefeuille, jsou dnes událostmi předstížena. Výcvik
přinášení ztracených předmětů následuje později. Zatím cvičíme psa s
těžkým kozlíkem stejným způsobem jako s lehkým; zpočátku dřevěnými
násadci a kotouči opatřeným, u psů s lehkým hmatem a nechutí i bez
těchto, tak dlouho, až bezvadně chopí, přinese, sedne a na rozkaz do
ruky podá.
Jde-li to dobře s úplně těžkým kozlíkem, vyjme se, aniž to pes
pozoroval, oboustraně jeden dřevěný kotouč a navléknou za to železné.
Je-li oboustranně pomalým postupem navléknuto po 3 kotoučích, vymnění se
tyto opět za dřevěné a zapnou do kozlíku místo dřevěných, železné
násadce. Kozlík takto zatížený bude vážili přes 3 kg. značné to tíži,
kterou dle tohoto způsobu denně cvičený pes hravé zmůže. Při zatížení
kozlíku přes 2 kg. doporučuji obšiti část, za kterou pes chápe, liščí,
kočičí, zaječí nebo králičí kůží, a aby se netočila, proraziti několika
hřebíčky.
Nyní je čas, naučiti psa skákat přes překážky, což při správném návodu
za 1 - 2 dny umí. Skáče-li na rozkaz "Skoč!" přes umělé překážky,
zpočátku as 3/4 m vysoko a přes metr široké příkopy, hodíme lehký kozlík,
pak ptáky a jiné předměty, po delším cviku konečně i kozlík za
překážku, poručíme "přines", a když pes s předmětem k překážce dojde
„skoč". Většina psů úkol tento velmi ráda, ano až s nápadnou ochotou
vykoná.
Vypadne-li při přeskoku psu předmět z mordy, připoutáme k řemenu,
poručíme "přines" a "skoč", nízkou překážku sebou přeskočivše, tak
dlouho, až pes pochopí. Cvičením tímto mnohý pes nabude chuti k přinášení
a naučí se uchopený předmět správně sebrati a držeti, protože mu jinak
při skoku z mord vyklouzne, začež je, třeba že jen mírným návodem,
trestán a čemuž se proto hledí vyhnouti.
Pes pečlivě v přinášení přes překážky cvičený neselže v přírodě jako psi
v tomto oboru necvičení, nezahodí před zídkou nebo příkopem zvěře, také
ji nepustí do příkopu, aby přišel zcela nevině k pánovi, jakoby nebyl
ničeho nalezl. Nemůže-li překážku přemoci, snaží se různým způsobem si
pomoci, a zajisté upozorní vůdce na nesnáz, s kterou bojuje. Docvičený
pes v tomto případu pak pánovi oznámí nalezený předmět, nedá se však
tomuto důležitému úkolu přiměti pes, který nebyl cvičen v nošení přes
překážky, v případu tom, že opustil již nesenou věc, kterou z jakékoliv
příčiny nedovede dále dopraviti. Psa takto vycvičeného může býti použito
k honbě na zvěř pernatou a byl-li systematicky cvičen, a veden, možno
jej při honech koroptvích v přinášení utvrditi, a to do té míry, že se
stane i pes s nechutí dosud přinášející náruživým přinášečem. Tu jest
toho dbáti, aby nezaskakoval po výstřelu a běžel pro koroptev bez
rozkazu, neboť tyto dvě nectnosti svádějí ohaře k mačkání.
Návod k přinášení zvěře z vody. ponechávám ku konci. Počneme s
přinášením zvěře srstnaté. Prvý úkol tohoto oboru byla kůže králičí,
opásaná pruhem režného plátna, který odstraníme, jakmile pes dobře
přinese. Jde-li to i bez plátna, necháme ostnatým obojkem opatřeného psa
na řeménku uvázaného sednouti a podáme mu při rozkazu „přines",
vychladlého divokého nebo malého domácího králíka tak. aby byl nucen
chopiti za páteř v půli těla. Vezme-li a drží-li dobře, odebere se
králík, položí na zem, tak aby ležel na boku, rozkáže uvázanému psu
"přines" při čemž psa řídíme k páteři králíka. Chce-li chopili za krk,
obvyklý hmat psa za
slabiny nebo pouze za kůži, trhneme obojkem s výstrahou "vari" a hledíme k
tomu, aby pes dobře rozevřenou mordou uchopil v patřičném místě.
Přinese-li potom volně neuvázán, králíka chybně, odebere se tento na "vari
pusť", vstrčí
psu za rozkazu "přines" správně do mordy, nechá chvíli držeti, odebere
se, pak se odhodí a nechá vícekrát za sebou přinášet. Za 5 - 6 dnů pes
věc pochopí a sbírá za hřbet. Možno-li k počátečním těmto cvičením
použiti slabého polního zajíce, usnadní bílý spodek jeho, za který pes
nesmí vzíti, značně rozeznání správného místa, v kterém pes uchopili má.
Je-li pes vytrénován v přinášení kozlíku do váhy 5 kg, počíná cvik se
silným 4 kg zajícem a mrtvou kočkou, stejně jako s králíkem nebo slabým
zajíčkem. Nemá-li pes proti škodné nechuti, nosí kočku dříve a lépe než
zajíce, protože kůže zaječí podobně jako tchoří, jest volná a tažná,
nepřiléhá k tělu tak, jako jest tomu u kočky. Postupuje se nyní ve cviku
s každým k tomu upotřebitelným úlovkem, při čemž pes denně několikrát
musí přinésti postupně více zatížený kozlík.
Aby prací těch využito bylo
co možno i ve prospěch vývinu svalstva, je dobře naučiti psa na rozkaz
"Tam", aby šel as 10 - 15 schodů dolů a na rozkaz "Sem" vyšel s
kozlíkem na schody vzhůru. Vycvičený ohař u mne, není-li honební den,
toto cvičení musí provésti s 8 - 10 kg kozlíkem desetkrát za sebou
denně. Počítati nemusím, po posledním, někdy po sedmém nebo osmém
vystoupení na schody sedne a podává kozlík sám, který mu dle okolnosti
odejmu nebo ho dalším rozkazem „Tam" vybídnu, aby se ještě chvilku procházel.
Většina psů dobře cvičených, tyto athletické cviky koná ráda. Denní tylo
cviky přispěly značně u mých psů k ztužení kostry a důkladnému vývinu
svalstva a jsou znamenitým prostředkem, zároveň s rozumně prováděným
skákáním přes překážky, k zmírnění měkkostí hřbetu a uvolněných lopatek u
psů mladých. S těžkým předmětem není radno nechávati psa na tvrdé půdě
často přeskakovat vysoké překážky, trpí tím přední běhy a jich prsty.
Byl-li ohař z jarního vrhu roku předcházejícího pilně cvičen a dodržen
uvedený tu postup práce, střídaný s ostatními zástoji cviku, připadnou
poslední zde uvedená cvičeni do doby koroptví. Aby bylo psu usnadněno
nalezení sestřelené zvěře pernaté a pes vůbec věděl, co od něho rozkazem
"Hledej, přines!" žádáme, odhodíme již při cvičeni v přinášeni různých
ptáků, některého do vysoké trávy, později do keřů nebo vysokého rákosu
(bez vody) tak, aby zpočátku 2 - 3 kráte viděl, kam padne, a necháme po
rozkazu přinésti. Pes naučí se tu postupně používati při přinášení
svého nosu k vyhledání kořisti. Ví-li pes, co od něho žádáme, necháme ho šrumovat a odhodíme ptáka
tak, aby neviděl kam padl. Najde-li a přinese
rychle, počne výcvik v přinášeni bez povelu. Důležitý tento výkon ocení
každý majitel větších honbišť, neboť počet zvěře po velkých honech
dobrými psi nalezený a přinesený, bývá značný a mnohý poraněný kus,
který by jinak byl odsouzen k dalšímu utrpení, jest výkonem dobře
cvičeného psa osvobozen, což má, nehledě tu k národohospodářskému
stanovisku, velký význam morální.
Cvik jest lehký a jednoduchý. Zjedná
se nějaký čilý hošík, z nichž mnohý pro naši věc jeví velký zájem a
ochotu, dostane ptáka, kterého pes rád nosí, aby ho odhodil do trávy
nebo obilí buď k nějakému předem určenému bodláku, hustšímu trsu, keři,
stromu nebo jinak znatelnému místu. Hoch se vzdálí a cvičitel jde proti
větru se psem k místu, kde pták leží. As 50 kroků od místa pobídne psa
"hledej", aniž by ho upozornil, že má přinést. Pes s dobrým nosem ptáka
brzo navětří a běží k němu.
Psi zachovají se tu různě.
Některý rychle sebere a už sedí před pánem, aby odvedl, to jsou ochotní
přinášeči; jiný rozpačitě stojí, ohlíží se po pánu, větří k ptáku čekaje
na rozkaz "přines", pamětliv toho, že jen na rozkaz má sebrati. Tu je nutno
pomoci, ne však rozkazem; cvičitel se otočí a odchází pryč. Pes většinou
odskočí, ale hned se k ptáku vrátí a obyčejně sebrav ho, spěchá za
pánem. Nesebere-li, tedy stačí tichý pokyn rukou (bez rozkazu) takový
jakým bývá doprovázen rozkaz "přines". Nepomůže-li ani to, tedy se
cvičitel vrací pobízeje svého psa "hledej", směrem k ptáku. Nevezme-li
ani potom, ledy se uváže pes na šňůru, dovede k ptáku, škubnutím na
obojku přinutí k sebrání, případně i přitáhnutím mordy za horní čelist',
bez rozkazu „přines". Hoch mezi tím na jiné místo, vždy aniž by pes
viděl kam, vyloží jinou kořist, není-li takové, tedy po odbytí prvého
cviku téhož ptáka a věc se několikrát opakuje.
Provádí-li se cvik tento
dle návodu, přinese potom pes, ať k nošení ochotný nebo neochotný,
každou nalezenou zvěř, zhaslou a poraněnou, jakož i různé předměty, tyto
dle dalších cviků s ním prodělaných. Cviky ty je nutno často s různými
ptáky opakovati a později na veškerou i srstnatou zvěř, také v lese. v
houštinách, vřesu, malinčí atd. rozšířiti. Důležito jest tato cvičení
prodělati se srstnatou škodnou a to i zmrzlou.
Mnohdy sousedé otravuji lišky, a když už musí pravý myslivec travičství
v sousedství trpěti, případně za zcela mimořádných poměrů se jím občas
sám zabývati, bude mu zajisté příjemno když věrný druh jeho ošizeného,
na kost zmrzlého lišáka nebo kunu z nenadáni při obchůzce nebo nahánění
přinese, což je vrcholem výsledku cviku v přinášení.
Mezi tím stále jest pes trénován v nošení postupně zatěžkávaného
kozlíku, až do váhy 7 - 10 kg, dle tělesné soustavy a
vývinu. Čeká ho těžký a mnohému psu nechutný úkol, nošení lišky. Většina
psů, i těžkou kočku dobře nosících tu selže. Nyní se přibere k cvikům
vycpaná kůže liščí, není-li této tedy zaječí upravená jak v předu pod 7.
popsáno jest.
Nošení této pomůcky musí býti pilně cvičeno tak dlouho, až pes
kůži rychIe po rozkazu uchopí, aspoň 1/4 hodiny nosí a přes 3/4 m
vysokou překážku, aniž by ji vypustil, s ní přesadí. Komu se podaří
dostali slabá letní liščata, má práci s nošením lišky spojenou velmi
ulehčenu. Lišče se odhodí, na to poručí psu "přines" při čemž s uvázaným
psem spěcháme k liščeti. Málokterý, i když nosil již kůži dobře, vezme
na poprvé. Nechce-Ii, tedy trhneme obojkem za rozkazu "přines". Při psu,
řádně dle tohoto návodu cvičeném, bývá taková pobídka dostačitelnou.
Je-li odpor psův k zápachu liščímu silný, nutno trhnutím obojkem,
případně přitáhnutí mordy pravou rukou za mírného tlaku na pysky opakovati,
vždy klidně a mírně, za rozkazu "přines", několikrát za sebou, až
pozorujeme ochotu k chopení lišky. Tu nutno všelijak pomoci, buď rychle
pod lišku podloženou rukou, nebo podepřením podbradku. Za sebe menší
ochotu nutno psa hojně chváliti a laskati. Nikdy necvičme psa do úplného
omrzení, také však nesmíme povolili, ukázal-li vzdor a nechce ani mordu
otevřití. V tom případě se pokračuje ve cviku tak dlouho, arci s přestávkami, až pes ukáže ochotu třeba jen v malé míře a vezme lišku
pouze za kůži, po čemž rychle cvik ukončíme a lišče do studené místnosti
pro druhý den pověsíme. Vezme-li pes ochotně lišče, necháme toto nositi
i venku. Odhodíme je někde do brambořiště a poručíme psu, aby přinesl,
při čemž se rychle s místa vzdalujeme; pes imisi bez průtahu chopiti,
přinésti a sedě po rozkazu vydati. Na to lišče necháme pomocníkem
vyložiti a psa pobídneme k hledání.
Cvik s liščetem. Prvé přinesení z přinucení.
Cvik s liščetem. Druhé přinesení dobrovolné.
(Toska v. d. st. Au.)
"Toska" se starým lišákem.
„Rulo - Wanda" přinesl cvrčalu.
Přinese-li sám nalezené lišče bez rozkazu, je vyhráno a pes slibuje býti
znamenitým přinášečem. Při lišce je důležitou věcí přemoci
odpor ohařův proti zápachu liščímu a přinesení zimní 7 -9 kg těžké
lišky, vrchol to výkonu přinašeče, jest potom již věcí výcviku v nosení na 7 - 10 kg zatěžkaného kozlíku
a vycpané kůže liščí.
Lišku musí uchopili pes vždy v půli těla a tak aby měl páteř v mordě, ne
za měkké části. Dlouhá oháňka klame a psi vezmou rádi za slabiny, načež
s liškou nemohou z místa. Vezrme-li pes špatně, necháme ho sednouti,
poručíme, aby pustil a podáme mu lišku tak. aby byl nucen správně
chopiti což několikráte opakujeme. Na to lišku položíme na zem zády ke
psu obrácenou, stoupneme na břišní stranu, přiložíme levou ruku na
kohoutek, pravou na bedra lišky tak, aby pes mohl v správném místě, asi
ve spoji hřbetových s bederními obratly uchopiti.
Pes brzo pozná, že takto uchopená liška se lépe nese
nežli za krk nebo slabiny a naučí se správně nositi. Je-li pes tak dalece
vycvičen, že nosí lišku a kozlík do určité váhy, doporučuji vždy přeměnu
těchto cvičení v nošeni předmětů lehkých, též malých ptáků, aby si
uvědomil rozdíl v hmatu při různých věcech. Nechme psa přinést zmačkaný
kus hedvábného papíru, při čemž musí býti dbáno toho, aby uchopil
zlehka, pouze předními zuby, což snadno psa podáním ruky, na to hned
výměnou podání papíru za rozkazu "Přines", "Vari" naučíme.
Dále lze k
těmto cvikům dobře použiti bahenních sluk, zvláště křehkých kozlíků,
špačků a křepelek. Pes musí vzíti tak lehce, že nesmí na ptáku býti znát
nejmenšího poškození. Vynikající cvičitelové radí, aby nebylo použito
drobného ptactva nelovného, a to obvzláště ne skřivanů, protože prý pes
pro ně získá zájem, vystavuje je, což velice ruší, leckterému psu jest
již vrozeno a musí mu cvikem býti odnaučeno. Svých zkušeností v tom směru
nemám, nikdy jsem ptactva podobného nelovil, psi mnou vycvičeni přinesli
však každé nalezené a to často úplně nepoškozené živé ptáče, aniž by tím
byly jich honební výkony nějak utrpěly.
Dvojstřel. Správně nesená sluka a kočka.
(Dcera s matkou)
Psi takto cvičení nepoznali, že je možno zvěř načnouti, ano ani mačkati
a trhati a stane se jim druhou přirozeností všechno uchopené, k
přinesení schopné, svému panu co nejrychleji odevzdati. Pes se úplně v
této ctnosti utvrdí během druhého pole, kde mu pod pečlivým dozorem
necháme nositi rozstřelenou zvěř i kusy této, jakož i zapáchající, k
účelu tomu delší dobu uschované ptáky a zvěř srstnatou. Psi hravě
cvičení a tací, kterým bvlo dovoleno v mládí zvěř tahati a nositi,
přičemž, poznají jak lehce lze ve slabinách zvěř načnouti se nestanou
nikdy bezvadnými, spolehlivými přinášeči, nárokům zkušeného myslivce
vyhovujícími. Mnozí cvičitelé tvrdí že načínání zvěře jest u psů
dědičné. Já myslím, že jesi přirozenou vlastností každého psa. jakož je
i prohánění zvěře, a že jest věci řádné výchovy a pečlivého, správného
výcviku prvou vlastnost obmeziti na zadávení, druhou na dostižení a
uchvácení zvěře, za kterou pes byl poslán nebo poštván. Měl jsem z rodu
načínačů ohaře a tito, jakož i pod mým dozorem a návodem vycvičená
německá ovčačka ze psů, kteří za živa ovce, kozy a drůbež, načínali,
stali se spolehlivými a bezvadnými přnášeči každé zvěře, i malých ptáků
a to i na velké vzdálenosti.
Jiná necnost však je některé rodině nebo i jednotlivci vlastní. Je to
nectnost zahrabování zvěře. Je věcí výchovy a po pečlivém výcviku i
dalšího vedení, aby pes této nevyléčitelné chybě nepropadl. Již u
štěněte musí toho býti dbáno, aby v měkké půdě nehrabalo, kosti a kusy
žrádla nezanášelo a neschovávalo. Od každého pokušení k podobnému
počínaní musí býti psík uchráněn, později při činu samém dopadený, bez
varování citelně potrestán. U psů jevících z mládí náklonnost k
hrobaření, musíbýti při cviku zvláště pečlivě dbáno všech zde daných
pokynů, a psi ti musí. později při práci na vlečkách, jmenovitě se škod-nou
tažených, býti ze zákrytu druhou osobou pozorováni, která by ihned při
nejmenším pokusu zakročila, nejlépe ranou silným brokem z rohatinky
(praku) vymrštěným, staré to a dobré pomůcky při cviku psů.
Zvláštním je, že mnohý dokonale vycvičený ohař nechá prvou sestřelenou
sluku lesní i když ji před tím sám vystavil, ležeti jeden zcela
nepovšimnutě, jiný ji jen ovětří. Doporučuji proto při prvé sluce jíti
se psem k ní, dáti rozkaz k přinešení a pak-li by ji pes hned nesebral,
nechati ho sednout, sluku zvednout a po rozkazech nechati několikráte za
sebou bráti z ruky. Na to sluku zpočátku odhoditi, potom v hustém
schovati a nechati na rozkaz několikráte přinést. Druhou sluku pes jistě
sebere po navětření sám.
Přináší-li pes po rozkazu vše možné, započne se s cvikem v přinášení
ztracených, před tím v držení cvičitele se nacházejících předmětů.
Rozkaz zní pouze "Ztratil" Již při cviku v přinášení různých předmětů se
doporučuje na cestě odhoditi dobře viditelný předmět, odejíti se psem as
30 kroků daleko a zůstati zády ku předmětu obracen státi. Na to se
poručí psu, aby před vůdce sedl, načež tento ustoupiv do leva, ukáže
pravou rukou zpět a poručí "Ztratil" - zpočátku k tomu "přines" dodá a
dodatku toho jen tak dlouho používá, až pes porozumí, že na rozkaz
„Ztratil" se má pro něco po cestě vrátiti. Jakmile pes předmět sebere,
jde cvičitel rychlým krokem dále, později hned po odeslání psa a dbá
toho, aby pes s přinesenou věci se vrátivší, ihned před něho sedl a po
rozkazu vydal do ruky. Je to dobrý cvik k rychlému sebrání a přinesení.
Je-li pes v přinášení dobře viditelných předmětů jistým, upustí cvičitel
vždy tak, aby pes to nepozoroval, malý předmět, nejlépe rukavici,
zpočátku na úzké pěšině, a jde jen 20 kroků daleko, načež psa pro
ztracené pošle. Maje již zkušenost, pes půjde, ač ničeho na cestě leželi
nevidí. Málokdy se stane, že by nešel. Tu ho vezme cvičitel na řemen a
za rozkazu "Ztratil", ukazuje stále k zemi. pomalu zpět vede a jakmile
zjistí, že pes předmět navětřil, ihned ho vypustí a sám spěchá k místu,
odkud psa ku přinesení pobízel, kde předmět psu odebéře.
Ku
dalšímu cviku vyhledá cvičitel místo, kde se dvě cesty v pravém úhlu
sbíhají. Jde po jedné tak, aby měl vítr v zádech; as 6 kroků od druhé
pustí do své stopy malý předmět, zahne do druhé cesty v pravém úhlu a as
po 30 krocích zavolá psa před tím volně pobíhajícího, kterému dá
obvyklým způsobem rozkaz "Ztratil". Pes mající vlohy a náklonnost k
stopování, a jsa v křižovatce dobrým větrem podporován, jistě předmět
navětří a přinese. Jiný třeba bude chtíti, nenavětřiv ničeho, přímým
směrem hledati dále. Tomu rozkazem "šrum!" (down) se zamezí. Cvičitel
jde k psu, vezme ho na řemen, jde as 10 kroků zpět a snaží se psa, stále
k zemi do stopy mu ukazuje, na pravoúhelnou odchylku upozorniti a do
navětření k předmětu přivésti. Cvičení tato musejí býti prováděna s
nekonečnou trpělivostí a laskavostí, neboť jsou základem pro důležitou
práci barvářskou, při které řemen jest pojítkem psa s vůdcem, a řemen
tento musí býti psu učiněn věci milou, nesmí jím býti pes zrazen, na
řemenu škubáno, nebo snad pes jím uhozen. K cvičeni na řemenu, musí býti
pes opatřen měkkým, dosti volným, ze dvou kusů kůže sešitým obojkem,
který nezadrhuje. Řemen se zapne do půlkruhu obrtlíkem opatřeného a mezi
kůže dobře zašitého. Nezapomeň se nikdo a necvič tu psa na bodlinovém
obojku! Také používej řemenu a to obyčejného jen několikrát, než pes
pochopí, co má dělat!
Pes. který již v mládí se naučil pomocí nosu vyhledávati svého pána,
pozná brzo souvislost ztraceného předmětu se stopami cvičitele, načež
možno pomalu vzdálenosti zvětšovati a buď v lese nebo v nepřehledné
krajině cvičiti, při tom předměty často měniti, lehce travou, hlinou
nebo listím přikrýti i do sněhu zahrábnouti. Zpočátku je dobře použiti
předmětů i zvěře, které pes rád nosí a postupovati od lehkého úkolu k
těžšímu. Na půdě porostlé a v lesních mlazinách pes lehčeji stopuje než
na holém poli nebo silnici. Nejtíže stopuje jak člověka, tak zvěř a to i
barvící při úpadu listí, čehož při cvičení na stopách musí býti dbáno.
Není radno se psem často ve sněhu cvičiti, a nesmí snad býti s cvičením
tímto při sněhu započato, protože mnohý pes použije více zraku než nosu,
což maří účel návodu. Selže-li pes a přijde bez ztraceného zpět, budiž
přivolán, mírné mu domluveno a za rozkazu a chvály se s ním cvičitel
vrací pomalu po stopách, případně, až k samému předmětu, který pes za
vůdcem musí potom donésti na místo, odkud byl vyslán. Nikdy nebudiž toto
psu sleveno. Od té chvíle, kdy po návodu pes pochopil, co od něho je
žádáno, ztrácí se předměty při chůzi proti větru tak, aby pes byl nucen
sledovati po větru, držeti se stop vůdcových. Prodlužuje se i doba, po
které jest pes odeslán. Úplně se pes zdokonalí v této užitečné práci v
noci, kde je pouze na svůj neomylný nos odkázán.
Úkol se činí psu stále těžším. Vůdce přejde lávky, přebrodí potok,
přeleze zeď, překříží jednou nebo dvakrát svou stopu, a konečně při
odeslání psa rychle odběhne stranou z větru a schová se, ale zpočátku
tak, aby psa až přiběhne, mohl dobře pozorovati, neboť leckterý, i když
za jiných okolností pána vždy našel, zůstane jaksi zaražený a nesený
předmět výpusti, nevidí-li pána před sebou kráčeti. Cvičitel zůstane
schován, až ho pes najde. Některý se brzo vzchopí, předmět sebere a pána
po stopě hned najde. Jiný na vypuštěný předmět zapomene a příjde bez
něho. Tomu se ihned poručí "Šrum, co to?" a „Ztratil", jistě hned
přinese a již po druhé nebo po třetí bude věděti, co má dělati.
Z některých předmětů zvláště kovových jako klíčů, nožů, větření,
obzvláště za mrazu, rychle vyprchá, kdežto na jiných ku př. kůži a
látkách, dlouho se udrží. Ztratil jsem lednou, aniž jsem toho pozoroval,
vytahovák na 15 cm dlouhém řemínku. Teprve doma mě scházel. Čtvrtý den
jsem honil ve slehlé stařině koroptve, když pes několik kroků přede mnou
hledající, uhnul stranou do větru, vstrčil hlavu do stařiny a nesl za
řemínek zde ztracený vytahovák, kterým jsem v tomto místě předešle
spolulovci vytahoval z dvojky prasklou nábojnici. Uvádím tento nepatrný
případ proto, abych zdůraznil schopnost a znamenitost psího nosu,
poznávajícího po několika dnech kousek tenkého řemínku jako majetek
svého pána. U psa správně cvičeného je takřka nemožno něco ztratiti a po
cviku i dosti těžko odložiti, protože stále pozoruje, a jen předmět k
zemi dopadne, již dle sluchu nebo na viděnou proň běží. Cvičení tato se
doporučují k provádění při každé příležitosti a s nejrůznějšími
předměty, a to i se psem utvrzeným.
Když roní vysoká parohy, je čas přiučiti psa. aby je sbíral. Pes dle
tohoto návodu vycvičený to učiní bez obtíží a přinese později i
navětřený srnčí parůžek. Čerstvě shozený paroh se strčí v zahradě do
keře, a teprve druhý nebo třetí den, když větření rukou vyprchalo,
pobídne se pes k hledání a přinesení. Před tím musí pes býti v sebráni a
neseni parohu, nejlépe jako ztraceného předmětu, vycvičen.
Dora se shozeným parohem čtrnácteráka.
Někteří psi uchopí předmět, který přinést mají, rychle a skokem ho
přinesou. Jiní sbírají pomalu a loudavě přinášejí. Těmto je nutno dáti
návod k rychlému přinesení. Cvičitel odhodí as na 10kroků lehký kozlík,
potom každý jiný předmět i zvěř. Se psem, bodlinovým obojkem a delší
šňůrou opatřeným, jde k předmětu nebo k zvěři. As na 4 kroky před touto
poručí "Přines", při tom povolí na 1 1/2 m šňůru a jde bez zastávky dál.
Sebral-li pes v té chvíli, než se šňůra natáhne, nechá psa sednouti a
odebere předmět za pochvaly. Nesebral-li pes do natažení šňůry, pocítí
obojek.
Cvičitel se otočí a jedná stejným způsobem, při opětném nevykonání
úkolu, ale sesílí škubnutím účinek obojku, načež pes jisté chvatné
uchopí. Cvičitel krátí šňůru a zrychluje krok, až pes i v plném běhu
cvičitelovu kol předmětu, tento sebere. Na to pošle na dlouhé šňůře psa
pro předmět a v okamžiku, kdy pes sebírá, se otočí a spěchá pryč, při
čemž obyčejně pes bodliny pocítí, což ho k rychlému sebrání a přinesení
pobídne. Kdykoliv pes bez šňůry jeví liknavost v rychlém přinášení,
opakuje se cvik tento.
Vycvičený pes nesmí při spatření jiné kořisti upustili nesenou. Dobrým
cvikem je vystřeliti, nese-li pes něco a hoditi před něho nějakého
ptáka. Skoro každý i utvrzený pes, nebyl-li v tomto cvičen, nesené
upustí. Vezme se na šňůru a cvičí tak dlouho uvedeným způsobem, až
přinese nejdříve nesenou věc do ruky, pak se pošle pro pohozenou, a když
tuto nese, za výstřelu se mu předhodí prvá atd.
Tím by pes byl v přinášení vycvičen a cvičitel postaven před obtížný
úkol, aby nacvičeného správně využil k prospěchu honby a zvěře.