Přáním určitě každého psovoda, který cvičí svého psa pro sportovní nebo
služební využití, je mít srdnatého, nebojácného a razantního obranáře.
Jak toho dosáhnout? To se pokusím popsat v následujícím textu.
Ovšem
neodvažuji se tvrdit, že postupy zde uváděné jsou jediné správné, nebo
že jsou ty pravé pro každého psa. Asi v žádném jiném výcviku totiž
neexistuje tolik různých a mnohdy i vzájemně protichůdných metodik jako
u obran. Metody, které se pokusím popsat, jsem osobně při výcviku
používal a stále používám a myslím si, že přinášejí výsledky.
Dvě u nás nejužívanější metody při výcviku obrany jsou (velmi, velmi
zjednodušeně):
- Metoda "Na kořist" - u psa dráždíme a rozvíjíme lovecký a kořistnický
pud, výcvik obrany je založen na principu lovení kořisti (rukávu).
Figurant je pro psa v podstatě kamarád, který mu umožňuje kořist lovit.
Tento výcvik při správném provádění nezatěžuje tolik nervovou soustavu
psa. Výcvik je pro psa vlastně velmi zábavnou hrou. Při tomto způsobu
výcviku můžete i s povahově slabším psem úspěšně skládat některé zkoušky
(hlavně IPO1 až 2, SChH1 a ZVV1), což ovšem způsobuje, že do chovu se
mohou dostat i povahově slabí jedinci a pak velmi nepříznivě působit na
povahové vlastnosti budoucích generací psů.
- Metoda "Na zlobu" - u psa rozvíjíme jeho obranný a bojový pud a v
podstatě jej učíme bojovat proti figurantovi jako proti velkému
protivníkovi. Při výcviku pes s figurantem svádí opravdový boj a tím je
nervová soustava psa velmi zatěžována. Povahově slabý pes není schopen
tento výcvik absolvovat v celé šíři a mnohdy se takzvaně "zlomí"
- dostane se k hranici, kterou nepřekoná a ve výcviku nemůže růst. Ovšem
i u tohoto výcviku existují velmi propracované metody jak sebevědomí a
povahu psa cíleně rozvíjet a utužovat. Při nesprávném nebo špatně zvládnutém
výcviku však může hrozit, že ze psa budete mít agresivní a nebezpečné
zvíře. Proto je potřeba mít k tomuto výcviku dostatek zkušeností, nebo
cvičit pod dohledem zkušených kynologů.
Začínáme s výcvikem obrany:
Metodika výcviku, kterou se zde pokusím popsat, byla vypracována a
popsána už nejméně před dvaceti lety v Německu Dr. Helmutem Raiserem a
lze ji úspěšně používat jak při výcviku psů pro služební potřebu, tak i
pro civilní sportovní výcvik. Dr. Raiser vycházel jak ze svých vlastních
zkušeností získaných při výcviku, tak i z pozorování chování divokých
šelem ve volné přírodě. V ČR, pokud jsem se mohl na vlastní oči
přesvědčit, tuto metodiku výcviku výtečně
ovládají René Konečný a Jiří Ščučka.
Ale nejdřív trochu teorie:
Výcvik můžeme rozdělit do několika postupně navazujících etap, které si
později podrobně vysvětlíme:
Etapa: |
pomůcky: |
činnost: |
1. Rozvíjení zájmu o kořist |
kůže, pešek |
Rozvíjení loveckého pudu u štěňat a mladých psů. |
2. Lovení malé kořisti |
kůže, pešky, rukáv |
Prohlubování loveckého a kořistnického pudu. Figurant
psa neohrožuje. |
3. Boj o malou kořist |
rukáv |
Kořistnický a lovecký pud je na dostatečné úrovni.
Rozvíjíme pud obranný. Figurant již psa ohrožuje a nutí jej o rukáv
bojovat. Zde může končit sportovní výcvik. |
4. Lovení velké kořisti |
Ringo oblek, různé skryté manžety |
Zde už pokračuje služební výcvik. Pes začíná
lovit velkou kořist (celého figuranta). Figurant zatím psa příliš
neohrožuje. Při dráždění se už u psa rozvíjí zloba proti figurantovi
(člověku). |
5. Boj s velkou kořistí |
Ringo oblek, různé skryté manžety |
Pokročilá fáze služebního výcviku. Pes je schopen
bojovat s figurantem, i když ten jej tvrdě ohrožuje. U psa vzniká tzv.
"bojový pud". |
6. Práce v náhubku |
Skrytý oblek tlumící údery |
Pes zakročuje proti figurantovi bez možnosti zákusu,
tvrdě vytlouká náhubkem (bez snahy kousat). |
Z tabulky vidíme, že výcvik postupuje od
nejjednodušších činností ke složitějším. V podstatě kopíruje učení
mláďat velkých šelem. Mladě vlka také není schopno ihned ulovit jelena,
ale rozvíjí své lovecké umění na lovu myší, žab a později například
králíků. Teprve až je mladý vlk vyspělý fyzicky a hlavně duševně a i
jeho lovecké schopnosti jsou utuženy množstvím menších úlovků, troufne
si i větší kořist a postupem času i na jelena.
A ani mladý pes nemůže ihned lovit
velkou kořist. Okolo jednoho roku věku není pes ještě vyspělý ani fyzicky, ani
duševně natolik, aby byl schopen lovit člověka (jako celek), nebo s ním
dokonce bojovat. Pokud k takové činnosti psa přece jen nutíme, vykáže pes
sice jakousi zlobu a dokonce i kouše, ale ve většině případů se jedná o strachovou reakci a pes hned na začátku výcviku získá s obranou negativní
zkušenosti. Mnohdy je vidět, že výcvik je pak psovi velmi nepříjemný a že
za mnohdy "okázalou" zlobou na ještě vzdáleného figuranta se skrývá strach
a malá chuť do přímého kontaktu.
Proto je nutné při
výcviku postupovat systematicky od nejjednoduššího ke složitějšímu. Hlavně
v počátcích výcviku je třeba udělat vše proto, aby byl výcvik obrany pro
psa příjemný, zajímavý a aby se na něj pes těšil. S dobře motivovaným psem
se totiž pracuje daleko, daleko lépe, než se psem, kterého musíme do
výcviku nutit.
Víťa